Deservenții Cultului

Pactul cu Statul a însemnat schimbări radicale în viața Bisericii Penticostale. Un exemplu constă în modul în care Cultul a fost hipercentralizat, biserica locală fiind ignorată în mare măsură în procesul de luare a deciziilor.

Arondările le-au dat prilejul autorităților să impună oameni fideli și să îi marginalizeze pe cei incomozi. Însă totul a fost lucrat cu mănuși. Din păcate, mănușa – în acest caz – erau organele (să preiau și eu un termen adus cu de-a sila în contextul bisericesc) de conducere a Cultului. Slujitorii, numiți și deservenți (un termen care zgârie urechile celor familiarizați cu terminologia biblică), erau mutați de filiale ca pionii pe tabla de șah, în timp ce Departamentul Cultelor privea peste umăr la toate mișcările supușilor.

Am tot încercat să înțeleg ce vrea să spună un paragraf din documentul de mai jos:

„După recunoașterea unui alt păstor, dl. Danciu Ioan va rămânea responsabilul comunității Popa Nan”

Responsabil? Pare a fi o funcție preluată din regulamentele de organizare a colhozurilor. Trist este că liderii Cultului și-au intrat repede în mână, însușindu-și terminologia și manierele puterii vremelnice.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

19 răspunsuri la Deservenții Cultului

  1. Pingback: Deservenții Cultului | Cuttingart News Blog

  2. „Responsabil” cred ca era echivalent cu „conducator de adunare” functie prezenta in bisericile care aveau un pastor care era desemnat pentru mai multe biserici. Asa cum si azi unii se mai lauda ca pastoresc 7 biserici(de exemplu) .
    Si astazi din pacate uneori este ignorata biserica locala in luarea deciziilor sau este manipulata.
    Prin biserica locala se intelege adunarea generala a bisericii locale sau pastorul sau grupul de pastori luind decizii cu usile inchise?

    • Din păcate și eu sunt unul care păstoresc prea multe biserici din pricină că sistemul este conceput în așa fel încât să îngreuneze promovarea de păstori.
      Dar ce rost mai avea acolo un responsabil dacă se vorbea de promovarea unui păstor local? După ce era numit un păstor local, totuși Danciu era „predestinat” să rămână responsabil de biserică. Funcția doboară gradul… Și uite așa urma să fie un păstor, dar degeaba, fiindcă prin sistemul ilegitim nășit de comuniști conducerea aparținea centrului, prin omul impus.

      • Vasilis zice:

        in ce fel este ingreunata promovarea pastorilor? e si aceasta ingreunare o mostenire „deservita” de organele Cultului?

        • Există diferite cerințe: un anumit număr de biserici, un anumit număr de credincioși, un anumit număr de ani într-un stagiu de diacon și apoi prezbiter, necesitatea de a fi căsătorit etc. Problema este că aceste cerințe au fost concepute fără a acorda atenția necesară bisericilor din regiunile mai puțin evanghelizate ale României. De exemplu, sunt județe care încă nu au niciun păstor penticostal! Reglementările sunt însă uniforme, la nivelul întregii țări.

  3. Paul zice:

    Vasilica , eu stiu ca ca propunerile pentru ordinarea altor slujitori ca diaconi sau presbiteri in biserica locala, revine pastorului principal si comitetului ( hmm ,un termen ce-mi displace) bisericii care aduce propunerile in fata adunarii generale .Asa ca mai ordinati in slujba de presbiter ,mai multi oameni care sa va ajute in slujire 😉 , dar atentie ,sa fie oameni integrii. 😉 🙂
    In ce priveste deserventii , este normal ca pe aceea vreme ,tinand cont de context , ca securitatea sa tina sub papuc tot ce misca sub soare, cu atat mai mult, ca biserica penticostala pe care nu au reusit sa o supuna in intregime scopurilor lor totalitariste.

    • Am ordinat diaconi și prezbiteri, dar bisericile rămân tot în sectorul meu de pastorație până când pot ordina și păstori. Și ordinarea de păstori este concepută în stil ierarhic și depinde de centrul Cultului.

      • a.p. zice:

        Apropo de ordinare de diaconi, am o intrebare scurta: In Cultul Penticostal, una din conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un viitor diacon, este sa posede (neaparat) darul vorbirii in limbi. Este adevarat? Asa cere statutul sau este doar un „moft” al pastorului local? Va multumesc anticipat pentru raspuns!

  4. ungandbun zice:

    Dragă Vasilică, dacă îţi aduci tu aminte cu ceva timp în urmă când încă eram la Bucureşti Cultul penticostal s-a numit pentru o perioadă scurtă de timp Uniunea Bisericilor Penticostale din România, şi poate atunci am sperat că se va crea cadrul unei autonomi a Bisericii locale, iar conducerea centrală şi regională să aibe doar un rol consultativ, sau să se ocupe doar de respectarea doctrinei penticostale, dar se pare că ne-am înşelat, sau cel puţin eu m-am înşelat am sperat prea multe. Pentru unii sună mai bine Cultul Penticostal pentru că au impresia că le conferă mai multă autoritate.
    Ps. Cartea va apărea înaintea alegerilor generale? 🙂

    • Ideea de Uniune era mult mai potrivită pentru vremea noastră, însă a fost înlocuită, pe baza unor motive puerile, cu denumirea preferată a comuniștilor.
      Cartea va apărea la începutul lui August. Nu este nicio legătură cu alegerile. Am început să lucrez cu trei ani în urmă la carte și, deși mi-am dorit mult să o finalizez mai repede, nu a fost posibil așa ceva. A durat mult până am intrat la arhive, până am obținut copiile, interviurile, scrierea, editarea, lecturarea manuscrisului de către 15 persoane etc.

  5. Draga frate Vasilica,
    ai pus o intrebare referitor la termenul de „responsabil”. Regimul comunist ateu a implementat o serie de termeni cu care sigur te-ai familiarizat studiind problema. Printre acestia este si responsabilul de cult, care detinea o pozitie intre imputernicitul de culte si bisericile locale. Era un fel de intermediar.
    In Cultul Crestin dupa Evanghelie, „functia” de responsabil a fost introdusa in anii 70. Acum, crestinii dupa Evanghelie nu au pastor si de aceea era nevoie, dar nu inteleg de ce in cultul penticostal cu o ierarhizare de asa natura era nevoie si de un responsabil? Si pana la urma ce rol avea? Bisericile penticostale n-au personalitate juridica? E interesant de observat ca si astazi se mai mentin cutumele acestea ideologice de odinioara.

    • Apropos,
      as fi curios sa stiu cate ramuri penticostale eu existat in Cult in anii comunismului? Stiu din documente ca in RPR cand au primit statutul de cult (prin decretul nr. 1203/14 noiembrie 1950, nepublicat in Monitorul Oficial) regimul a grupat toate ramurile penticostale intr-un singur cult. Desii, unele au ramas si disidente si scoase si-n afara legii! Poate ai ceva in domeniu sa ma lumineze si pe mine putin!

      • Au fost trei ramuri care s-au unit în 1950: Biserica lui Dumnezeu Apostolică Penticostală – Arad, Creştinii botezaţi cu Duhul Sfânt – București și Ucenicii Domnului Nostru Isus Hristos – Bucureşti. În carte prezint documente inedite despre modul în care s-a realizat această unire, prezentată în mod idilic de către istoricii noștri.
        Dizidenții nu au fost o altă ramură, ci au apărut după 1950, ca reacție la subordonarea conducătorilor Cultului.

    • Nici penticostalii nu prea au avut păstori… Din momentul arondării, păstorii au fost transformați în niște funcționari care alergau zeci de kilometri doar ca să împartă cina. Foarte puțini dintre ei erau plătiți, restul având la dispoziție câteva ore pe săptămână pentru slujire, după programul din întreprinderi. În aceste condiții, în adunări erau numiți niște „responsabili”. Bine ales termenul! Ei erau avertizați că vor fi făcuți responsabili de tot ceea ce nu place Dep. Cultelor. Ei nu erau păstori și nici învățători și asta convenea Statului.

  6. alb zice:

    Sunt de acord cu ca termenul de Uniunea Bisericilor Penticostale, ar fi fost mai biblica si mai practica. Ar fi putut conferi mai multa autonomie bisericilor locale, unde Adunarea poate recunoaste in slujba pe cei chemati de Domnul la diferite lucrari spirituale, fara interventia si controlul centralizat al . Rolul Conducerii Uniunii ar fi trebuit sa fie crearea unui cadrul unei partasii intre bisericile de aceeasi credinta penticostala, sa dezvolte o viziune misionara pentru fiecare zona geografica cu implicarea bisericilor locale, recunoasterea, pregatirea doctrinara si autorizarea lucratorilor sustinuti de bisericile locale si oferirea de consultanta la solicitarea bisericilor locale. Rolul decizional ar trebui insa, sa apartina bisericii locale nu unei suprastructuri. Cu respect in exprimarea parerilor si apreciere frateasca 🙂 !

  7. Si eu sunt de acord ca termenul Uniunea Bisericilor Penticostale ar fi cel mai potrivit. Deja exista Uniunea Bisericilor Baptiste si Uniunea Bisericilor Crestine dupa Evanghelie. in Romania. Uniunea ar trebui sa fie un mod de reprezentare in fata autoritatilor si nu unul de carmurie si de decizie irevocabila. De cate ori ma gandesc la asta mi-aduc aminte ca in Apocalipsa 2 si 3 Domnul Isus scrie fiecarei Biserici in parte, cu problemele ei, cu situatiile ei, cu biruintele ei. Domnul Isus n-a dat o circulara pentru Asia Mica.
    O curiozitate insa am aici, referitor si la postarea de mai sus. Intr-un interviu luat lui Valeriu Andreescu, acesta spune ca cei ordinati in cultul penticostal au un statut aparte, fiind oarecum continuatori ai preotiei veterotestamentale. Este stipulat in Statut, Marturisire de Credinta sau o cutuma? E o mica intrebare, referitoare tot la deserventii cultului.

    • Nu am cunoștință de acest interviu. Mărturisirea noastră de credință nu îi asociază pe păstori cu preoții VT. Abordarea aceasta este mai degrabă o exacerbare a slujbei pastorale, mai ales a funcțiilor de conducere la nivel central. Am auzit astfel de interpretări și eu de la unii lideri care consideră că deciziile lor sunt lege pentru cei din teritoriu. Circulara trimisă cu doi ani în urmă se încadra în această logică. A fost un act ratat.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s