Igiena informatorilor

Am publicat ieri nota informativă a îndrumătorului V. Moisescu. Astăzi vă prezint nota unui inspector teritorial, Mihailov Virginia, din 1971. Aceasta a avut o activitate îndelungată  şi nocivă în Ministerul Cultelor, având mereu observaţii foarte virulente la adresa credincioşilor. După 1976, ea face şi câteva vizite la Seminarul Teologic Penticostal, ocazii cu care îşi arată revolta faţă de ceea ce se petrecea acolo, cerând autorităţilor mai multă îndoctrinare a studenţilor.

În această notă vă invit să remarcaţi diferenţele dintre această cucoanășşi informatorii din rândurile bisericilor. Inspectorul are lacune serioase în materie de viaţă bisericească. Biserica din str. Popa Nan este criticată pentru „lipsă de higienă”, fiindcă nu s-a schimbat apa după botezul fiecărui candidat!!! În acelaşi stil aiuristic este înţeleasă şi interpretată predica. Relatarea despre Elisei şi Naaman este considerată „o legendă de pe vremuri”, iar mesajul pastorului Matache este considerat „prozelitism”.

Prin contrast, informatorii din cadrul bisericilor sunt fini cunoscători ai fenomenului religios. Ei nu se limitau la observaţii de suprafaţă. Ei erau mai valoroşi şi mai importanţi pentru sistem. Din notele lor se hrănea sistemul şi unele dintre notele celor mai sârguincioşi delatori erau chiar transcrise în revistele Securităţii, pentru a fi prelucrate la nivelul întregiițţări şi oferite ca model.

În aceste condiţii, se poate afirma că munca de delaţiune a afectat grav igiena morală a informatorilor.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Igiena informatorilor

  1. Paul Cimpeanu zice:

    Pe acesti inspectori probabil ca i-a deranjat faptul ca studentii de la ITP erau prea indoctrinati cu scriptura si dorinta sistemului era ca ei sa fie indoctrinati cu altceva. Fr. Vasilica, salutari de la Viena !

  2. Multa pace!
    Ultimele postari dovedesc faptul ca subiectul colaborarii cu vechiul regim este extrem de complex si nu poate fi simplificat in mod transant. Apreciez publicarea lor de catre pastorul Vasilica Croitor ca un gest de impartialitate si obiectivitate! Despre pastorii Vamvu si Matache (fostul meu pastor) se poate spune ca au avut contacte cu regimul vechi intr-o masura in care acest contact nu putea fi evitat. Pe de alta parte, se poate vedea o atitudine de vadita ostilitate fata de interventiile „tovarasilor” in activitatea lor pastorala. Desigur, cele mai flagrante cazuri de colaborationism sunt si trebuie demascate, mai ales cele de slugarnicie „gratuita” adica o colaborare agresiva, vanzarea de frati, depasirea cadrului superficial si defensiv al comunicarii (adica, colaborarea la emanarea unor strategii daunatoare bisericii) si „credinta” militanta in sistem. Generalizarile, iesirea din context, spiritul vendetist si interpretarea excesiva vor creea un cadru nesanatos acestor discutii care, pana la urma ar trebui sa fie o cercetare de suflet a tuturor crestinilor care intr-un fel sau altul, direct sau indirect, pasiv sau agresiv, mai devreme sau mai tarziu au fost integrati in sistemul demonic de subjugare spirituala din timpul comunismului. Chiar credinciosii anonimi s-au facut vinovati intr-o masura de faptul ca nu au sustinut liderii de opozitie care au avut de suferit in vremea comunistilor. Trebuia ca intreaga „Biserica Penticostala” si nu numai, sa iasa in strada si sa-si apere eroii. Dar, ne-a fost frica la toti…
    Nu scriu de pe pozitia unui simplu observator. Am fost acolo, am vazut, am simtit pe pielea mea (literalmente) ce inseamna sa fii nonconformist sistemului si am avut parte si de experiente sublime in care oameni despre care se credea ca sunt „colaboratori” au avertizat anumiti frati sa se fererasca de turnatori folosind iata, calitatea lor de …”insiders”.
    Sunt inca nelamurit de importanta acestei lucrari (nu ma pot pronunta pana nu o citesc), insa tare nu as vrea ca in loc sa folosim invatamintele absolut necesare din istorie, sa folosim „pietre” unii impotriva altora (nimeni n-ar avea de castigat: slova omoara) sau, mai rau, sa le dam pietre la „netaiatii imprejur” care si-au batut joc de noi in VREMEA LOR si acum ne mai pot turmenta si DUPA… (2 SAMUEL 1:19, 20)
    Cred ca TOTI liderii care au colaborat militant si au facut rau fie si doar unui singur frate si Bisericii Domnului ar fi trebuit sa se retraga voluntar dupa revolutie. CE BINE AR FI FOST! Sunt constient ca aceasta lucrare ar fi aparut oricum, daca nu acum, altadata, daca nu printr-un autor, prin altul, dar impactul ei ar fi fost mult atenuat si conflictele reziduale aplanate.
    Poate nu ar fi rau frate Vasilica, ca tuturor celor afectati DIRECT (nominal) de cartea dumneavoastra, sa le creati un forum special de drept la replica in care sa se poata dezvinovati, explica sau, de ce nu, pocai! In acest fel, ideea ca spiritul exclusiv al acestei lucrari este pur reactionar si represiv, s-ar mai dilua. Pe de alta parte, sper din toata inima, ca in procesul extrem de extenuant de a selecta si edita ceea ce era necesar sa se desconspire si sa se publice (si intelegem ca nu se putea publica TOT), nu ati aratat un spirit „preferential” vreunei persoane nici intr-un sens nici in altul, deoarece oricum nu am ajuns la capatul acestui proces, el acum incepe. Daca pe viitor (in urma altor cercetari si publicari), se va ajunge la concluzia ca pe unii i-ati PREA demascat iar pe altii i-ati CAM protejat in mod deliberat, discreditarea lucrarii dumneavoastra ar fi imediata.
    Altfel, cu speranta ca scopurile dumneavoastra sunt cele mai nobile (si, deocamdata, sper ca da!), sa vedem ce-o iesi de aici…
    Mult Har si Pace.
    Pastor Cristian Ionescu,
    Biserica Elim, Chicago

  3. Nutzu zice:

    Am inteles, cu totii, ca demersul fratelui Croitor Vasilica este doar unul documentarist, de RECUPERARE a unei parti a ISTORIEI SECRETE a Cultului Penticostal, recuperindu-se documente interne sau externe Cultului, devenite oficiale prin arhivarea lor secreta la Centrul Cultului sau la Com.Regionale, la Arhivele Nationale, centrale sau locale, la CNSAS, la Secretariatului de Stat pt. Culte, ale P.C.R., etc. Asa ca nu este in caderea si competantza fratelui Croitor sau a fratelui Rivis-Tipei sa aprecieze sau dezapriecieze/dezavueze ce trebuie publicat si ce nu. Ar insemna sa reintroducem cenzura. Arhivele recuperate de fr.Vasilica Croitor, si de alti cercetatori, ar trebui sa devina accesibile, sa se constituie, imediat, intr-un Fond Arhivistic disponibil, care sa fie gazduit de o institutie autonoma, de un Centru de Cercetare Stiintifica Istorica din cadrul unei facultati evanghelice ce functioneaza in cadrul unei universitati de stat din Romania. In asa fel ca liderii cultelor evanghelice sa nu mai poate cenzura adevarul sau impiedica demersurile de recuperare si cunoastere a istoriei complete a cultelor, Bisericilor si deserventilor cultici, a informatorilor, a agentilor/ofiterilor aflati sub acoperire in cadrul cultelor, bisericilor din Romania si din strainatate. Deci nu putem accepta argumentul fratelui Croitor, cum ca unele documente gasite descriu fapte incredibile sau neverificabile privind viata sau activitatea unui lider, pastor, seminarist sau informator, si nu le putem da crezare. Sa lasam posibilitatea martorilor directi, publicului larg penticostal sau laic, cercetatorilor avizati, ca sa se pronunte ulterior asupra gradului, total sau partial adevarat, al unei relatari, informari, caracterizari, etc.

  4. nelu zice:

    indiferest de pozitie ar dovedi intelepciune doar prin demisie orcare ar fi

  5. Pingback: Din istoria blogosferei evanghelice – 21 iulie | RoEvanghelica

  6. Pingback: Din istoria blogosferei evanghelice – 21 iulie (2017) | RoEvanghelica

  7. Pingback: Din istoria blogosferei evanghelice – 21 iulie (2018) | RoEvanghelica

  8. Pingback: Din istoria blogosferei evanghelice – 21 iulie (2019) | RoEvanghelica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s