Solda și renegarea, de Ioan Mihalaș

Ioan Mihalaș este un respectabil slujitor care a suferit pentru credință, fiind încarcerat alături de alți credincioși evanghelici din București. A avut legături strânse cu Wurmbrand, Ioanid și cu mulți pionieri ai credinței penticostale. Originar din Bucovina, Mihalaș locuiește în Geamarta, Timiș, dar călătorește încă în toată țara predicând Evanghelia. El a citit manuscrisul cărții Răscumpărarea Memoriei și a scris un articol pe care îl redau astăzi.

* * * * *  *

Octogenar fiind, uneori privind retrospectiv, încerc să-mi amintesc unele trăiri, evenimente care mi-au marcat viața, dar peste care bătrânul și nemilosul cronos a așternut o pulbere a uitării. Desigur, le doresc pe cele plăcute, însă nolens, volens, apar la suprafață și cele neplăcute care mi-au tulburat viața.

Cândva am scris și publicat un articol într-o revistă din America, un articol intitulat „Din mansardă la subsol”, unde vorbeam despre Securitate, adică despre băieții eleganți, joviali, curtenitori, bine hrăniți și vicleni, cu care am avut contact de două ori: o dată la cuibul lor de pe calea Plevnei, pentru a face cunoștință cu mine și încă vreo alți 10 credincioși, iar a doua oară la celebra fortăreață supranumită franțuzește „Malmaison”, în traducere „Casa Răului”. „Casa Răului” este puțin spus. Eu aș numi-o Anticamera Iadului. A doua oară am fost pentru un timp mai lung, cazându-mă cu generozitate undeva la subsol, adică la câțiva metri sub pământ, la rece, unde totul era betonat, chiar pereții și patul. Dar povestea este lungă și tristă. În încheierea articolului am scris următoarele: „Oare ce-or mai fi făcând după jumătate de veac? Cum vor fi arătând? Nu mi-e dor de ei, dar dacă m-aș întâlni cu vreunul de la Malmaison, i-aș spune că trecerea mea prin acel lăcaș al terorii a fost o școală și un examen unde am învățat a ierta și a uita.”

Iată de ce mi-e așa de greu să-mi amintesc și mai ales să scriu despre astfel de oameni care mi-au fost mentori, un fel de părinți pe care i-am iubit, pe care i-am ascultat cu venerație. Cartea aceasta pentru mine e ca o bombă cu explozie întârziată. Pur și simplu m-a șocat. M-am cutremurat nu pentru că unii slujitori ai Evangheliei au fost siliți să furnizeze informații despre străinii care ne-au vizitat, care casă de rugăciune i-a cazat, ce literatură au adus, cine primește biblii și mai ales cine și unde le plasează. Pentru toți aceștia sunt valabile aceleași cuvinte citate: „iertare și uitare”.

Mai grea, însă, este uitarea. Ea este ca o rană sângerândă, ce poate fi vindecată, însă rămâne cicatricea. Ea este vizibilă pentru toată viața.

Două situații, sau mai bine zis două categorii de informatori surprind. Rămâi uluit, neputându-ți explica pe moment (și cred că toată viața nu voi putea crede) că oamenii aceștia nu au avut o altă posibilitate de a ieși din această teribilă încercare sau postură.

Cele două necunoscute sunt: solda și renegarea.

Solda. Să faci târg cu opresorul care-ți fixează plata pentru aportul adus, este de neconceput pentru un om al lui Dumnezeu! Asta înseamnă treizeci de arginți, înseamnă Iuda Iscarioteanul. El s-a spânzurat… Când mă gândesc că am crescut la picioarele câtorva persoane care-și primeau leafa de la stăpânii care îi mai și onorau cu „bilet de voie” pentru a ieși din cazarma împrejmuită cu sârmă ghimpată numită România Socialistă, mergând ca turiști în lumea de basm a Occidentului…

Apoi renegarea. Să-ți trădezi crezul și Dumnezeul informând pe băieții cu haine de piele că unii „fanatici” fac rugăciuni în secret, vorbesc în limbi, prorocesc, se adună clandestin, să ataci oameni mai capabili ca tine, să vorbești de cei care practică învățături care nu corespund cu hotărârile luate de Cult, nerespectând indicațiile împuternicitului și ale Partidului! Am citit personal cuvintele unui om declarate în scris în fața organelor de Partid, acuzându-i pe alți slujitori ai Evangheliei, acuzându-l pe acesta că practică stăruinețele în rugăciune pentru darurile Duhului Sfânt în alte case decât cea oficială.

Două probleme care pentru mine rămân nerezolvate, mai ales cea a banilor. Giovani Papinni într-una din cărțile sale amintește cititorilor săi un text din Biblie: „La Isus au venit niște farisei să-l întrebe dacă trebuie să plătească bir Cezarului. Isus a spus: arătați-mi un ban. Isus nu a spus: dați-mi o monedă să văd al cui chip este pe ea. Ci a zis: „arătați-o”. Și spunea Papinni că Isus n-a pus mâna pe ea, pentru că purta pe ea rapănul mâinilor omenești, mizeria mai puțin vizibilă a omului stăpânit de tirania banului. Banul este dușmanul numărul unu al ființei umane și în special al celor ce cândva L-au cunoscut pe Dumnezeu.

Cartea aceasta ar trebui să fie un strigăt, un semnal de alarmă pentru generația tânără.

15 ani o grozavă rană sufletească mi-a stăpânit ființa. Cu câțiva ani în urmă s-a vindecat. A rămas cicatricea. Aceia care mi-au fost dascăli și în același timp mentori, mi-au deschis alta prin faptele pe care le-au făcut. Nu știu cât timp va sângera… Doamne Dumnezeule, mare și atotputernic, ai milă și nu ne lepăda de la fața Ta!

Ioan Mihalaș, 23 iulie 2010

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Solda și renegarea, de Ioan Mihalaș

  1. wes zice:

    Domnul Isus sa te binecuvanteze fr Ioan , in cer te asteapta o mare cununa ! Iar pe Vasilica l-am pus pe lista mea de rugaciune . Cu drag alt Vasile : ) .

  2. Alin Cristea zice:

    Nu banul este dușmanul numărul unu al ființei umane.

    (În Eden nu exista banul, nu?, dar curiozitate nedisciplinată și poftă vizuală da. Și sminteală feministă?)

    Biblia nu spune că dușmanul numărul unu al ființei umane ar fi banul.

    Biblia spune că iubirea de bani este rădăcina tuturor relelor. (1 Timotei 6:10)

    Dar și această afirmație trebuie contextualizată TEOLOGIC.

    (În Eden nu exista iubire de bani, nu?, ci o altă rădăcină a tuturor relelor a pervertit ființa umană.)

    Giovani Papinni – corect: Giovanni Papini

  3. Paul zice:

    Citind marturia acestui om a lui Dumnezeu , am ramas placut impresionat de simplitatea prezentarii , cat si de lipsa oricarui resentiment impotriva celor ce i-au facut atat de mult rau .O lectie pentru mine , si pentru generatia din care fac parte. Citind aceasta marturie ,nu m-a interesat cum a scris omul acesta , corect din punct de vedere literar sau nu , nici daca este corect din punct de vedere teologic ( fr Ioan, exprimase un punct de vedere din experienta personala) , ci m-a interesat continutul , un continut din care cu adevarat ca si crestin am avut de invatat .Intr-o vreme in care printre crestinii sec 21 se poate observa o cadere de la valorile supreme ale scripturii mie imi este din ce in ce mai clar ca in viata mea de crestin nu poate coabita dragostea si ura in acelasi timp , resentimentele si razbunarea alaturi de iertare si atitudinea pacifista poruncita de Domnul Isus,dar peste care trecem atat de usor cu vederea. De iertat trebuie sa iertam ( este porunca divina), de uitat nu putem uita pentru ca nu suntem computere si nu avem inoculat in creierul nostru tasta ,, delete” si are atata dreptate fr. Ioan , ca o rana se vindeca dar lasa semne vizibile pentru toata viata. Domnul sa fie slavit pentru toate !

  4. alex zice:

    Excelenta marturia! Domnul sa va binecuvanteze!

  5. Mi-a facut Domnul parte si har ca sa-i strang mana si sa-l pup pe fratele Mihalas, si asta se intampla anul trecut. I-am spus ca e un veteran, si dansul mi-a spus ca e „si veteran si veterinar” cu aceasi simplitate care l-a caracterizat.
    Domnul sa binecuvinteze marturia acestui slujitor al Sau! Si multumesc Domnului ca mi-a facut bucuria sa-l intalnesc personal. Imi pare rau doar ca mi-am dat seama dupa ca n-am facut o poza ca s-o am amintire, dar sper ca Domnul sa-l tina in putere si sanatate!
    Fiti binecuvantat frate Mihalas! Aveti o mostenire vesnica in Ceruri!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s