Sub lupa autorităților

Nimeni nu părea să cunoască mai bine ce se întâmplă în biserici decât Departamentul Cultelor. Prin controlul financiar exercitat, prin legitimarea păstorilor, prin autorizarea bisericilor și a construcțiilor, prin informatori și cu sprijinul tuturor autorităților locale, DC aduna informații care nu erau strânse de dragul arhivelor. Totul se prelucra pentru a surprinde cât mai exact starea de spirit din biserici, evoluția tuturor factorilor care conduceau la dezvoltarea lucrării, identificarea liderilor cu priză la public etc.

Un extras dintr-o serie amplă de documente (care se cer cu insistență a fi publicate integral într-un alt volum, de data aceasta un demers pur istoric), va arăta cât de bine era pusă lupa pe viața bisericilor neoprotestante. Exemplul redat mai jos este din județul Bacău.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Sub lupa autorităților

  1. oct zice:

    Ați putea să-mi trimiteți documente în care cultul CDE este luat în vizor de către securitate.

    Mulțumesc..

    • Aș putea… dar nu am s-o fac. Nu vreau să mă ocup de împărțit documente în acest fel. Dacă vor fi istorici sau cercetători care vor să aibă acces la documente, atunci sunt dispus să îi ajut. Până în prezent am făcut schimb de documente cu patru doctoranzi care studiază fenomenul colaborării. Cei 4 doctoranzi sunt din patru culte diferite. Unul dintre ei și-a luat doctoratul între timp. Se pare că eu sunt singurul care nu am fructificat cercetarea mea din punct de vedere academic, dar preocuparea mea a fost mai întâi de toate pastorală. Așadar, arhivele de care dispun sunt disponibile cercetătorilor.
      Tema care m-a preocupat a fost foarte clară: Biserica penticostală în comunism. Așadar, documentele care sunt în posesia mea referitor la alte culte sunt destul de puține. Am cerut copii după documentele care mă ajutau pe mine. Ce am despre baptiști, creștini după Evanghelie etc. sunt documente conexe sau sinteze în care sunt cuprinse toate cultele.

      • oct zice:

        Nu am cerut ca unul care face colecție.
        Mai am niște scrisori foarte vechi din anii 44-50 în care un prezbiter mai bătrân scrie unuia mai tânăr, detaliând istoria bisericii din Corni Albești. Interesant cum aceasta a devenit rapid un nucleu important al unei noi comunități destul de puternice chiar în timp ce preotul și securitatea îii fugăreau și îii băteau – curios biserica se înmulțea.
        Din Corni trezire s-a întins pe o rază de 30 km cuprinzând mai multe sate dinprejur.
        Mai mult o mare parte din corneni sunt membri din biserica în care slujesc.
        În concluzie caut să aflu cât mai multe despre comunitatea CDE.

Lasă un răspuns

