Lucia Hossu Longin despre „Răscumpărarea memoriei”

Înainte de a parcurge „Răscumpărarea memoriei”, această istorie a Cultului Penticostal în perioada comunistă, eram un om avizat, studiind ani de zile la CNSAS mii de file, mii de fotografii și documente în care se dezvăluia limpede persecuția permanentă și intensivă a Bisericii de către fosta instituție a Securității. Dosarele greco-catolice, dosarele lui Richard Wurmbrand, ale lui Sergiu Grossu, ale lui Nicu Moldoveanu, Constantin Caraman, Victor Răscol și ale multor alte victime ale prigoanei, conțineau o rețea de urmărire și hărțuire atât de amplă, atât de agresivă încât aveai impresia că acești lideri, apărători ai credinței, reprezentau inamicul numărul unu al puterii comuniste.

Biserica penticostală a reprezentat într-adevăr o breșă în spatele Cortinei de Fier, o comunitate care a suferit imens, și-a văzut bibliile arse și bisericile închise sau demolate, dar a rezistat, continuând opera de ucenicie și de asistență spirituală. „Credința în Dumnezeu, spunea Wurmbrand, este unicul răspuns la taina răului.”

Cartea pastorului Vasilică Croitor este o lucrare antologică, model de scriere a istoriei fără părtinire, fără ură, fără compromisuri, dar cu nădejdea renașterii creștine a României. Este o lucrare care servește adevărul, credincioasă fiind în fiecare cuvânt celor care au purtat crucea în închisori și au avut curajul martiriului.

Este o carte care cere asumare și pocăință acelor demnitari penticostali care au capitulat în fața tiraniei comuniste și au produs atâta durere victimelor. E o carte care privește în prezent și în viitor oferind modelele atât de necesare ale curajului într-un timp care ne încearcă iarăși credința.

Lucia Hossu Longin,

31 iulie 2010

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

36 de răspunsuri la Lucia Hossu Longin despre „Răscumpărarea memoriei”

  1. Ma bucur ca Doamna Lucia Hossu Longin ne-a onorat cu prezenta . Am apreciat totdeauna tenacitaea cu care a continuat sa prezinte serialele TV , „Memorialul Durerii” care imi hraneau spiritul. Acestea ma faceau sa cred ca mai exista o speranta pentru Romania pentru iesitrea de sub umbra trecutului comunist, in anii de dupa Revolutia din decembrie 1989 cind democratia parea ca nu isi gaseste loc in tara noastra .

  2. Alin Cristea zice:

    Chestiunea circulației informațiilor în spațiul public (și, de dorit, al dezbaterii autentice) este de o importanță covîrșitoare.

    Am fost prezent în sală la lansarea cărții Memorialul Durerii la Oradea, care a avut loc la Filarmonică. Din păcate, în sala cu sute de locuri abia de au fost vreo 70 de persoane, dintre care puțini tineri.

    După prezentarea proiectului, realizat în condiții grele de către Lucia Hossu Longin, au fost cîteva discuții. Eu am propus următorul lucru: să se mai facă încă un mic efort și să se realizeze clipuri de 3-4 minute despre Memorialul Durerii (și să fie puse puse pe Youtube). Asta dacă se dorește ca tinerii să afle cîte ceva despre perioada comunistă și despre proiectul Memorialul Durerii.

    Aceeași chestiune a circulației informațiilor apare acum în cazul Răscumpărării memoriei.

    Desigur, dacă s-ar lansa la vreo Filarmonică, ar fi poate mai mulți oameni decît 50-70, dar asta pentru că în mediul confesional neo-protestant adunările (și adunăturile) de pocăiți se realizează altfel decît pe criteriul cultural valoric.

    Dar rămîne aceeași problemă a COMUNICĂRII și a DEZBATERII:

    Deși blogul Răscumpărarea memoriei a trecut de 35.000 de vizite, COMUNICAREA și DEZBATEREA sînt deficiente.

    Așa cum lansarea cărții Memorialul durerii, la Oradea, nu a fost un eveniment de succes, tot astfel lansarea proiectului Răscumpărarea memoriei nu are încă succes în spațiul public virtual.

    Prin amabilitatea lui Ioan Panican și a Luciei Hossu Longin am participat, în echipa de susținere a lui Richard Wurmbrand din studiourile televiziunii, la finala Mari români, transmisă în direct. Am văzut acolo cum nici Vasile Taloș, fost președinte al Uniunii Baptiste, nu a avut succes în a spune ceva în public, deși reușise să pună mîna pe un microfon.

    • Lansarea cărții va avea loc în București, săptămâna viitoare veți avea detalii. Va fi la o instituție specializată în istoria comunismului. Voi comunica și lista de invitați.
      Lansările de carte contează prin impactul mediatic ulterior și nu după numărul celor prezenți în sală. Sunt de acord că este mai importantă calitatea celor care vor face prezentarea cărții.
      Am fost și eu dezamăgit de spațiul acordat pentru susținerea lui RW în cadrul emisiunii de la TVR.

    • Filme din productia Memorialul Durerii se gasesc pe Youtube. Am scris un articol si pe blogul meu si am postat doua filmulete (unul in limba engleza ) Si altii pot contribui la popularizarea subiectului .

  3. Ma bucur ca dna Hossu Longin, marea doamna a documentarului romanesc (cum spunea fratele Panican) a decis sa lase cateva randuri pentru noi. Ma gandeam Vasilica ca cineva te-a acuzat ca ai petrecut doar 3 ani studiind dosare la CNSAS, iar dna Hossu Longin cu vasta experienta a avut o alta parere despre Rascumpararea Memoriei. Parerea dumneai face mai mult decat ale noastre.
    Succes si biruinta cu lansarea Vasilica!

  4. alex zice:

    Iatä cä o persoanä laicä ca doamna Hossu Longin ne dä de inteles cä Cultul Penticostal din Romania are neapärat nevoie de o astfel de carte pentru a-si rascumpära memoria, iar altii din „organizatie” dau cu bätu’-n baltä si ne spun cä ar fi o pierdere de vreme. Dacä voi veti tacea, pietrele vor striga…….. Domnul sä vä binecuvanteze doamnä Hossu Longin!

  5. DanutM zice:

    Excelenta prezentare. ma bucur de cuvintele frumoase ale uneui om care stie despre ce vorbeste.

  6. Alin Cristea zice:

    Nu consider inspirată folosirea personalității Luciei Hossu Longin ÎN ACEST FEL pentru lansarea cărții lui Vasilică Croitor.

    Acesta este un reflex hoțoman la neoprotestanții români, care au confiscat personalități precum Traian Dorz și Richard Wumbrand.

    Nu mă refer la citatul dumneai, mă refer la răscitatele… dumnealor!

    • Alin, publicarea opiniei unor specialiști este o practică obișnuită și normală pentru prezentarea unei lucrări de acest gen. Vreau să știi că TOȚI cei care au scris un endorsment pentru cartea mea au citit manuscrisul cărții, iar unii au avut și o contribuție pentru care le sunt recunoscător.
      O hoție ar fi să mă afișez pe lângă oameni care nu au avut niciun aport la realizarea acestei lucrări. Dacă este să mă refer concret la domna Hossu Longin, trebuie să știi că am colaborat cu dumneaei și înainte, chiar i-am furnizat materiale documentare inedite despre relația dintre Wurmbrand și Billy Graham. Acele materiale au fost utilizate în redactarea filmului prezentat la TVR Cultural și la Centenarul Wurmbrand. Știu că nu le vine multora să creadă că aceste persoane chiar știu ce scrie în carte dar vă asigur că un Ion Zubașcu, John Tipei, Mihai Wurmbrand etc. nu-și asociază numele cu o asemenea carte fără a ști despre ce este vorba.

      • Alin Cristea zice:

        Vasilică, intervenția mea nu a fost la adresa Luciei Hossu Longin sau a ta, ci la adresa răscitatelor… dumnealor!

        Răspunsul pe care mi l-ai dat e inutil pentru mine, întrucît nu are legătură cu ce am scris eu.

        Nu ție ți-am reproșat ceva!

        Așa că de ce începi discuții inutile de genul „O hoție ar fi să mă afișez…”? Nu de tine era vorba.

        Nu intru în discuții despre cum unele personalități (și DE CE) scriu astfel de recomandări.

        Că doar știu pe ce paliere publice performează cam fiecare dintre aceste personalități și DE CE sînt interesate să semnaleze o astfel de carte.

        Există multiple straturi de motivații, nu doar ce se vede la prima vedere.

        Apariția cărții Răscumpărarea memoriei este un eveniment major.

        Discuțiile din jurul evenimentului NU.

        • Alin,
          Ce este un „răscitat”? Vrei să ne dai un exemplu? Am consultat mai mulți oameni mai înțelepți ca mine, dar nu a reușit vreunul să mă lămurească.
          De asemnea, ne luminezi și pe noi cu privire la „multiplele straturi de motivații pe care le au aceste personalități”? Cum ai ajuns să le cunoști? Ni le dezvălui și nouă? Mie chiar îmi scapă.
          Îți recomand să consulți și blogul lui Alin Cristea pentru a îți împrospăta memoria cu regulile polemicii civilizate.
          „Citez: părțile nu au dreptul să pună în discuție motivele care determină atitudinea ideatică a adversarului…”

  7. Alin Cristea zice:

    Vasilică, stilul tău interogativ, aparent inocent, demonstrează ceea ce am scris deja:

    Deși blogul Răscumpărarea memoriei a trecut de 35.000 de vizite, COMUNICAREA și DEZBATEREA sînt deficiente.

    Dacă amintești despre regulile polemicii, atunci trebuie mai întîi să menționezi care este… POLEMICA!

    Despre ce polemizăm?

    POLEMIZĂM?

    Asta e polemică la tine, cînd mă trimiți la un material apărut pe blogul meu (și pe al lui Marius Cruceru)?

    Ce să fac, să-ți explic de ce și în ce context am afișat acest material?

    Să-ți explic în ce măsură mă supun eu unor reguli din 1890?

    Sîntem în afara subiectului.

    Adică: COMUNICAREA și DEZBATEREA sînt deficiente!

    Cînd am scris că există multiple straturi de motivații, nu doar ce se vede la prima vedere, nu am făcut o declarație cu subtrat peiorativ, ironic sau ideologic.

    Am făcut doar o observație.

    Nu o să-ți citesc cartea dintr-un singur motiv, am mai multe motive.

    Nu o să ți-o popularizez dintr-un singur motiv, am mai multe motive.

    Nu am popularizat cartea lui Daniel Mitrofan dintr-un singur motiv.

    Nu l-am contrat apoi dintr-un singur motiv.

    Dar să ne întoarcem la tarlaua ta.

    Așa ai de gînd să conversezi cu cititorii tăi?

    Trimițîndu-i la ce a scris fiecare pe blog? Și dacă nu are blog?

    Și dacă nu știe să se exprime prea bine vreunul și zice altceva decît a vrut să zică?

    Ce vei face? Vei răspunde cu întrebări? Ca te luminezi, cică?

    Stilul ăsta defensiv nu are direcție de conversație!

    Trebuie să dobîndești reflexe de comunicare și de dezbatere.

    Eu oricum nu te-am luat prea tare.

    Dar dacă te vor lua niște jurnaliști, de exemplu?

    Ce o să le răspunzi: Dar voi, ce reguli ale polemicii sau ale jurnalisticii respectați?

    Dacă, să zicem, vine un român mai cunoscut și te abordează așa, mai subtil, și tu nu înțelegi, sau nu mai ai energie la ora 22.00 să vezi ce a vrut să zică, ce o să faci, o să începi să îi pui întrebări?

    O să-i lași pe oricare coreligionari de-ai tăi să facă gafe intrînd în conversație cu respectivul?

    Mi-e teamă că de fapt că o rămîi în continuare, ca o cloșcă, pe proiectul tău, pe pătrățica ta pastorală și de alt fel, fără a lăsa a se realiza legăturile necesare cu celelalte spații confesionale, cu mediul academic, cu mediul cultural, cu mass media și așa mai departe.

    Ghetoul evanghelic va funcționa bine mersi în continuare, fără ca răscumpărarea memoriei să aducă schimbări majore în mentalitatea evanghelicilor din România.

    COMUNICAREA și DEZBATEREA – iată două coordonate care trebuie să funcționeze ca să sperăm că următoarea generație de evanghelici va fi nu neapărat mai bună ca noi, dar nu mai rea.

    Nu tu îmi pui întrebări, ci eu îți pun întrebări.

    Nu sîntem într-un ping pong conversațional.

    Cînd vor fi 10 sau 20 ca mine, ce vei face? Vei juca ping pong cu fiecare dintre ei?

    • Alin, confunzi dezbaterea cu interogatoriul. Tu poți pune 17 întrebări într-un mesaj, iar eu nu pot decât să pun două…
      Te-am rugat să răspunzi la două întrebări pentru a înțelege la ce te referi:
      1. Ce este un răscitat? Exemplifică.
      2. Care sunt motivațiile pentru care au scris aceste personalități un endorsment pentru cartea mea? Mie mi-au scăpat.

    • Vaisamar zice:

      Când vor fi 10 sau 20 de asemenea comentatori, vom şti, vorba lui Chicken Little, că „The End is Near. This Time the Sky Really is Falling”.

  8. Alin Cristea zice:

    Eu pot să pun și 100 și 200 de întrebări. Eu sînt măria sa cititorul.

    Tu ești persoana publică care alege la care să răspundă.

    În funcție de alegerile sale și de modul în care se relaționează la public va exista COMUNICARE și DEZBATERE. Sau nu!

    Eu nu sînt interesat să-ți răspund la întrebări.

    Am de a face zilnic cu oameni care vor să le răspund la întrebări.

    Doamne ferește, nu-s ghișeu…

  9. Alin Cristea zice:

    Așa vei proceda cu oricine care nu îți răspunde la întrebări?

    Sau care are alte opinii decît ale tale?

  10. Alin Cristea zice:

    S-ar putea să avem opinii diferite despre ce înseamnă conversație și răspuns.

    Da, eu mă uit pe blog, dar atunci voi fi mai dur, că voi lucra metodic, punctual, analitic.

    Ai dat răspunsuri superficiale, evazive, ironice. Ai ratat COMUNICAREA și DEZBATEREA.

    Să începem cu următoarea chestiune:

    4 oameni au pus aceeași întrebare: Despre ce demisii este vorba?

    Dinu – 15 iulie
    Petru Burac – 15 iulie
    Bogdan Emanuel Răduț – 15 iulie
    Alin Cristea – 24 iulie

    https://rascumparareamemoriei.wordpress.com/2010/07/15/update-4

  11. tibi zice:

    Vasile, nu are rost….. nu vezi ca nu ai cu cine.:)

  12. tibi zice:

    Sti ce legatura are Alin? Ca oricat de „babeste” iti explica tot nu intelegi !

  13. Alin Cristea zice:

    Vasilică Croitor: „Cum aș putea să răspund eu pentru afirmațiile altcuiva? De ce nu dai tu răspunsul dacă ți se pare normal așa?”

    Vasilică, cînd o să ai 5 minute libere, poate peste 4-5 luni, gîndește-te la următorul aspect: Dacă vrei să conversezi cu cineva, te referi la IDEE, nu la persoană.

    Am spus eu să răspunzi pentru afirmațiile altcuiva?

    Am spus că NU s-a răspuns la întrebarea pe care au pus-o 4 cititori.

    Și că, așadar, NU există comunicare.

    Asta e IDEEA!

    Tu trebuie să răspunzi pentru spațiul tău, mai concret: De ce ai răspuns doar după mai bine de 2 săptămîni?

    Dacă nu eram eu insistent zilele astea?

    Doar nu crezi că vin cu plăcere pe blogul tău…

  14. F.B zice:

    „Doar nu crezi ca vin cu placere pe blogul tau” Frate Vasile cand te viziteaza cineva in felu acesta ,nu e problema la tine ,continua calm,calm,si nu cadea in capcana nevoii de-a satisface o asemenia persoana,nu vei reusi ,si vei perde multa energie,foloseste-o in alt mod……. scuze pt.indrasneala de a te sfatui.

    • Nu mă aștept ca oamenii să vină „cu plăcere” pe blog și să citească realități tulburătoare. Cred că opusul plăcerii de aici este repulsia, ci doar o stare de frământare, provocare.

      • Alin Cristea zice:

        Lasă, Vasilică, că eu nu fac parte din „oamenii” la care te referi…

        Eu sînt obișnuit cu… realități tulburătoare.

        Și de plăcere era vorba sau de repulsie, ci că lipsește comunicarea și dezbaterea.

        Știu, să conversezi cu oamenii e, de obicei, mai greu decît să scrii o carte sau mai multe…

  15. F.B zice:

    Framantare,provocare ,agitatie,stiu va veni pentru ce-i avizati (implica-ti ),dar cei de pe margine ?de unde atata venin,ce se urmareste? Dupa mine;fie diluarea informatiilor sau poate mai rau stoparea lor prin discreditarea autorului sau a surselor,greu de aflat la inceputuri,vom vedea! sfarsitul” va fi sau nu va religios”.

  16. Alin Cristea zice:

    Și NU de plăcere era vorba…

  17. MemorialulDurerii zice:

    INTREGUL documentar „Memorialul durerii” poate fi acum vizionat ONLINE :

    Memorialul durerii DVD1 partea 1 – Primii partizani
    http://www.56.com/u94/v_NTc5Mjk3Nzk.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD1 partea 2 – Recurs in cazul Motrescu
    http://www.56.com/u12/v_NTc5MzAyMjU.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD1 partea 3 – Baietii din munti
    http://www.56.com/u87/v_NTc5MzAzMDA.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD2 partea 1- Mogos si Mazilu
    http://www.56.com/u85/v_NTc5MzA0NzQ.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD2 partea 2 – Studentii
    http://www.56.com/u29/v_NTc5MzA2ODI.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD2 partea 3 – Drumul spre Grecia duce la Jilava / Demonul din Calimara
    http://www.56.com/u12/v_NTc5MzA3NTM.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD3 partea 1 – Marea finanta, in process
    http://www.56.com/u80/v_NTc5MzA5MDk.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD3 partea 2 – Sa nu ne razbunati
    http://www.56.com/u19/v_NTc5MzEwMjQ.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD3 partea 3 – Experimentul Pitesti/Procesul elitelor politice
    http://www.56.com/u27/v_NTc5MzExMjA.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD4 partea 1 – Deportarea
    http://www.56.com/u91/v_NTc5MzEzNjA.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD4 partea 2 – Sistemul concentrationar/Noua academie
    http://www.56.com/u91/v_NTc5MzE0NDg.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD4 partea 3 – Drama bisericii greco-catolice
    http://www.56.com/u63/v_NTc5MzE1MDg.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD5 partea 1 – Cu dumnezeu in catacombe
    http://www.56.com/u26/v_NTc5MzE2NDc.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD5 partea 2 – Un spatiu insetat de libertate/Colectivizarea
    http://www.56.com/u94/v_NTc5MzE3MTU.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD5 partea 3 – Noaptea de inviere in minele de plumb
    http://www.56.com/u88/v_NTc5MzIwNjE.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD6 partea 1 – Lagarele din Balta Brailei
    http://www.56.com/u24/v_NTc5MzIxNzM.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD6 partea 2 – Voi stati si va uitati si pe Dunare curg cadavre
    http://www.56.com/u70/v_NTc5MzIzOTU.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD7 partea 1 – Viteaza din Nucsoara
    http://www.56.com/u49/v_NTc5MzI0NjI.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD7 partea 2 – Corneliu Coposu: un destin / Daca zidurile ar
    putea vorbi
    http://www.56.com/u98/v_NTc5Mzg5MzU.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD7 partea 3 – Povestea Anitei Nandris din Bucovina
    http://www.56.com/u53/v_NTc5Mzk1MDY.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD8 partea 1- Evadarile din gulag – Ion Ioanid, Tudor Greceanu
    http://www.56.com/u76/v_NTc5Mzk5Njk.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD8 partea 2 – Mosu / Paul Goma
    http://www.56.com/u84/v_NTc5NDAyNDE.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD8 partea 3 – Mosu / Paul Goma
    http://www.56.com/u25/v_NTc5NDA0NDY.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD9 partea 1- Totul despre 15 noiembrie 1987 / Doina Cornea
    http://www.56.com/u29/v_NTc5NDA4OTA.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD9 partea 2 – Un cetatean de onoare
    http://www.56.com/u27/v_NTc5NDExNTI.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD10 partea 1- Gheorghe Ursu
    http://www.56.com/u36/v_NTc5NDEzMzc.html – Vizionare

    Memorialul durerii DVD10 partea 2 – Un ziar de la Bucuresti la Washington
    http://www.56.com/u19/v_NTc5NDE1ODQ.html – Vizionare

  18. Pingback: Documentarul “Memorialul durerii” poate fi vizionat integral ONLINE « Istorie Evanghelica

Lasă un răspuns

