Un sondaj despre un sondaj

Emanuel Conțac a făcut un sondaj pe blogul său despre demersul „Răscumpărarea memoriei”. Desigur, în lipsa cărții, vizitatorii nu se pot pronunța decât cu privire la utilitatea unui asemenea demers, nu și asupra corectitudinii și calității cărții.

În general sunt sceptic cu privire la sondaje de opinie și statistici. Nu am stat cu înfrigurare să văd câți vor gândi ca mine și câți vor fi de altă părere. Dar mi-a atras atenția formularea întrebărilor din sondaj.

Ce credeţi despre demersul „Răscumpărarea memoriei”?

  1. Este necesar şi util
  2. Va face mai mult rău decât bine
  3. Nu mi-am format încă o opinie
  4. Este periculos, de aceea autorul ar trebui tras la răspundere

Mă opresc puțin asupra punctului 2. „Va face mai mult rău decât bine”. Mi-ar plăcea să aud din partea cititorilor blogului părerea despre acest posibil rezultat al demersului Răscumpărarea memoriei. De altfel, vă invit să vă exprimaţi opiniile şi dacă sunteți de părere că demersul este „necesar și util”. Cum spune românul, puneți răul înainte. Până acum cei care au fost împotriva cărții au spus că nu este necesară, că va face rău, au căutat să judece motivațiile mele etc. Dar nimeni nu a pus punctul pe „i”, arătând care ar fi efectele negative ale unei asemenea cărți. Repet: nu ați citit cartea, deci nu știți dacă este bună sau nu, dar cunoașteți Biserica și pe credincioși. În ce fel o carte despre colaborare ar putea să facă „mai mult rău decât bine”?

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

22 de răspunsuri la Un sondaj despre un sondaj

  1. zxcv zice:

    Trebuie sa stim!
    Mai devreme sau mai tarziu, el sau altcineva o va face.”Tot ce ati facut la intuneric va fi dat afara de lumina” este un principiu al Imparatiei.
    Eu ma tem ca autorul are retineri sa nu spuna tot adevarul sau sa spuna adevarul mai mult in ce-i priveste pe cei morti decat pe cei vii.
    Cei incriminati au facut si lucruri bune dar in ansamblu daca au vandut pe frati, sub orice forma de vanzare, de la soapta la gand si de la gand la scrisoare, de la amvon sau de la birou, acasa sau la Departament, trebuie dat pe fata.Nu noi ci Dreptataea lui Dumnezeu cere asta.
    Si daca nu acum , cand?

  2. Doru Radu zice:

    Nu cred ca va face mai mult rau decit bine. Ma tem ca subiectul e replicat prin multa indiferenta. Exista riscuri, evident. Oamenii firesti vor reactiona firesc de amblele parti. De-ocamdata ati abordat mai prudent decit noi, baptistii. Deocamdata ati publicat documente mai vechi ce nu pot stirni pasiuni. Nu stiu daca veti publica aici sau in carte documente mai noi; acelea pot cuprinde oameni activi inca- si aici vor fi mai multe pasiuni. V-as da un sfat, sper sa nu va suparati. Daca aveti de gind sa publicati documente incendiare despre pastori/credinciosi ce traiesc, anuntati-i in prealabil (email, telefon, etc) eventual pe familia lor daca sunt oameni cunsocuti si cu prestigiu in biserica. La baptisti, au murit 2 pastori si ivs-a reprosat lui D. Mitrofan ca din cauza dezvaluirilor. Desi l-am criticat pe Mitrofan pt multe, NU CRED ca el ii are pe constiinta (oamenii erau si cardiaci). Dar chiar inainte de ultimul incident, i-am scris: „anuntati in prealabil pe cei in cauza”. Lui nu i s-a parut important. Faptul ca „ei” n-au avut mila de turma nu ne da dreptul sa n-avem nici noi mila de „ei”. Iertati-ma, daca aveam emailul dvs va scriam in particular. E doar o parere…

  3. Cornel Bucur zice:

    “Va face mai mult rau decat bine”.
    Nu cred… Va face mai intai rau si apoi bine. Asta este povestea fiecarui tratament.

    Cat despre pocainta celor care au colaborat, sa fim seriosi…

    Cei ce s-au pocait, s-au pocait, ceilalti vor incerca sa se scuze si sa acuze. Asa a fost dintotdeauna si asa va fi si in continuare.

    Cat despre intelegerea fenomenului si prezentarea reala a evenimentelor, istorici nu au prea “adus lumina” deplina niciodata. Dar mai bine cat de cat, decat nimic.

    Cred ca abordarea ceea mai valoroasa ar fi “povestile” celor care au trait aceste perioade si s-au aflat in “focul” problemelor.

    Un roman adevarat scris de cineva care a fost “martor”.
    Aici, tineretul ar putea ajuta “batranii” sa scrie Istoria adevarata a Biserici.
    Ceva de genul “ghost writer” pentru un “batran” care inca mai este lucid si care are “Amintiri din copilarie”… Cred ca ar fi o descriere echilibrata si cu impact in viata tinerilor doritori de “modele” bune sau rele.

    Nu este interesant ca VT si NT este plin de “povesti” scrise de uni si alti despre evenimente pe care chiar daca nu le-au trait, le-au putut reda ci exactitate?

    La urma urmei din Istorie ramane posteritati doar ceea ce se vrea.

    VT si NT sunt exceptii. Acolo Dumnezeu a facut alegerea mesajelor si informatiilor de folos.

    Doar Dumnezeu stie totul. Ce bine ca Judecata ii apartine! Succes in tot ceea ce faci!!!

    (De fapt acest mesaj iti era adresat tie desi l-am lasat pe blogul lui Vaisamar) Inca o data multa binecuvantare.

    • „Cred ca abordarea ceea mai valoroasa ar fi “povestile” celor care au trait aceste perioade si s-au aflat in “focul” problemelor.”
      Dragă Cornel, îmi doresc să folosim puținul timp rămas la dispoziție pentru recuperarea unor astfel de mărturii ale eroilor credinței. Ideea de roman este grozavă. Cum eu nu am talent de romancier, poate se găsește cineva cu adevărat talentat pentru a scrie un roma despre cei care au suferit pentru adevăr. Noi putem să furnizăm povestirile reale pentru așa ceva!

  4. petruburac zice:

    Le face „rau” celor care nu le place agitatia ce o starneste adevarul in apropierea minciunii, adica cei care se simt bine cu invatatura si starea caldicica.

    Aceasta carte sper sa starneasca pe destui care acum stau „cuminti” si lucreaza dedesubturi. Asa vom vedea si noi celor care inca le place comunismul.

  5. wes zice:

    Demersul e ,,un rau ” daca iei in calcul ,,binele trecator ” dar e o mare binecuvantare pentru cei ce iau in serios ,,binele etern „. 1 Cor.15 .19. De fapt cartea ce va aparea contine ,,franturi ” din Cartea Aducerilor Aminte ce se scrie in ceruri ! Maleahi 3 .16

  6. Anghel zice:

    Consider demersul RM necesar si util dar insuficient cunoscut.Ce efect sa aibe in bisericile unde internetul este ceva pacatos? Trebuie folosite si alte mijloace si metode de popularizare

  7. daniela zice:

    Am citit ceea ce ati postat despre aceasta carte care va aparea….si o sumedenie de ganduri mi-au inundat mintea ….majoritatea sustin ca e f bine ca se scoate la suprafata ceea ce au facut acesti frati ai nostri.Eu ma indoiesc.E adevarat ,scrie in Biblie ca ceea ce a fost facut in ascuns ,vine o vreme cand va fi strigat de pe acoperisul caselor,dar..Am fost chemati sa zidim ,sa fim dregatori de sparturi,credeti ca asa veti reusi sa ajutati la intarirea bisericii,a trupului lui Cristos?Spunea cineva mai sus ca dreptatea lui Dzeu cere ca sa fie scoase la lumina aceste lucruri.Daca imi permiteti as vrea sa va intreb ce cere dreptatea lui Dzeu mai exact si cine infaptuieste dreptatea Lui?Fr Vasilica Croitoru este un tanar plin de, nu as putea sa ii spun curaj,ci plin de ravna,si banuiesc ca a stat de vb cu unii dintre cei care au fost chemati in vremea trecuta de securitate ,si daca da,as vrea sa stiu ce zic acestia,cer ei dreptate sau cer mila lui Dzeu?!Sunt o femeie si probabil va ganditi ca nu se cade sa vb ,dar ma gandesc ca aceste lucruri vor aduce multe stari ..care nu vor zidi…Stiu ca nu a fost simplu sa fii chemat lapolitie sa dai socoteala de credinta ta…(si tatal meu a fost unu dintre cei care au fost chemati),dar stiu ca el intotdeauna m-a invatat sa iert si sa iubesc!si sa ma rog pt cei ce imi fac rau.
    Spuneti-mi Dl Isus cand a fost vandut , a cerut dreptatea lui Dzeu sa coboare peste Iuda?Dzeu isi apara singurt lucrarea !Oare nu ar fi bine sa ne dorim sa fim uneltele de care se foloseste Dzeu ca sa zidim trupul lui Cristos, chiar sau terminat subiectele din biblie care sa ne aduca mai aproape de El?..nu stiu probabil multi din cei care s-au lasat folositi de securitate si au ales sa ii slujeasca,sunt deja la cele vesnice..nu zic vb aia ..de morti numai de bine…zic ..ce facem noi ,atunci cand uram pe fratele nostru,..cand „cumparam” slujbele in adunari ,si suntem tratati in fctie de nivelul social…si reusesc in zilele de azi sa fie primii cei cu „greutate”??/Avem subiecte de discutat ?E drept ca in trupul lui Cristos sunt mai multe madulare,si fiecare este chemat sa isi faca lucrarea..sa nu ne trezim ca intr-o zi vom lua locul lui Dzeu si vom infaptui noi dreptatea Lui…..Sincer mi-e frica ca acest subiect nu va ridica Biserica,nu o va lega in dragoste,…Este parerea mea.Imi cer scuze daca am deranjat pe cineva….Am fost invatata ca trebuie sa iertam si sa iubim ..nu sa dezgropam lucrurile care Dzeu le-a aruncat in Marea Uitarii…si ca fiecare va da socoteala inaintea lui Dzeu de tot ceea ce a facut pe pamant …..

    • Dragă Daniela, ai întrebat ce spun oamenii în vârstă cu care am stat de vorbă. Mulți dintre ei m-au încurajat să merg înainte, iar dacă au avut rezerve în acest sens ele țineau de temerea că mi se va întâmpla mie ceva rău. Multora le-a rămas frica în sânge din vremurile acelea.
      Propui să discutăm, în loc de relația cu Statul comunist, despre diferențele sociale din biserici, despre ură, despre slujbele cumpărate etc. Eu te întreb, după care criterii faci această selecție? Este lepădarea de credință sau vânzarea fraților un subiect lipsit de importanță?!?
      „Despre morți numai de bine”. Această vorbă din înțelepciunea românească populară nu are suport biblic. În contextul ebraic era chiar invers. Istoria era folosită ca o sursă de educație morală și politică. Tinerii trebuia să învețe din greșelile înaintașilor. Citește în Împărați și Cronici, și vei vedea cum se spune: toate faptele lui sunt cunoscute și sunt scrise în cartea cutare. Creștinii care iubesc adevărul nu pot să fie niște fățarnici care să vadă „numai de bine” când faptele sunt strigătoare la cer!

    • Nutzu zice:

      Sora Daniela, banuiesc ca profitati de faptul ca Ap. Pavel a specificat ca femeile/fetele sa nu invete pe altii in Adunari, dar nu si pe internet… nu exista internetul pe vremea apostolilor.
      Daca, totusi, ne dati lectii de obste, ar trebui sa stiti ca plugul trebuie tinut drept, fara ocolisuri, si ca el scoate din ogorul Bisericii si zvirle, cit colo, toate pietrele de poticnire si bolovanii fara suflet si constiinta, instalati in fruntea Cultului, a comunitatilor regionale, cit ca pastori coordonatori judeteni, de catre autoritatile comuniste si cu avizul Securitatii, pe cei mai lashi, lacomi si ahtiati de putere din bisericile noastre, niste cozi de topor, platite si rasplatite cu multi arginti, si alte privilegii materiale si sociale.
      Stiati ca acestor lideri penticostali comunisti, li se dadea onorul de catre coloanele de manifestanti la festivitatile de 1 MAI si la 23 August, sarbatori comuniste, liderii nostri fiind postati sus, in tribunele oficiale, alaturi de liderii Partidului Comunist, de la centru si din provincie ?
      Ca sa aplicam si in cazul lor versetul „Daca fratele tau isi cere iertare, iarta-l…’, ar trebui ca ei sa se recunoasca, public, ca au fost/sau mai sunt vinzatori de frati, sa se caiasca, sa-si ceara iertare, sa se smereasca stind, 1 an, pe ultima banca din biserica….. si sa repare prejudiciile create.

  8. wes zice:

    Dumnezeu arunca numai pacatele celor ce le recunosc si se pocaiesc in marea uitarii ,celalalte vin la judecata ! Lepadarea lui Petru i-a fost prezisa de Domnul Isus dar numai ,,cantatul cocosului ” l-a readus la calea cea buna ! Demersul acesta este ,, cantatul cocosului lui Petru ” nu un act de judecata ce apartine numai lui Dumnezeu ! Deja sunt semnale de frati care au dat inapoi din lucrare stiindu-se cu ,,musca pe caciula ” . Duhul Sfant face curatenia !

  9. Va face si rau si bine ! va face bine trecutului dar va face rau prezentului ! Va face rau prezentului pentru ca dupa parerea mea , in Cult si prin biserici vor avea loc tensiuni si conflicte intre cei ce doresc adevarul si cei ce doresc musamalizarea lui.
    Va face bine trecutului ,pentru ca in sfarsit vom cunoaste adevarul despre trecutul miscarii penticostale din Romania ,un trecut ce a fost atat de bine falsificat chiar de ,, actorii principali ” din perioada comunista si vom putea rescrie in adevar istoria Cultului Penticostal .
    Trecutul va fi rascumparat ! dar ma intreb si eu asa ca tot omul ,va putea acest demers sa schimbe cu ceva fata cultului si implicit a noastra ? va putea oare acest demers , pe care eu il consider sincer si fara alte motivatii ascunse, sa ne elibereze de frica de a spune un adevar celor ce ne conduc ,ca rapid ,ca pe vremurile ,, bune „( comuniste) esti dat deoparte si defaimat pe nedrept si fara rusine? vom putea sa ne eliberam ce conceptul (comunist) ca ,, seful” are intotdeauna dreptate ? ne vom putea elibera vreodata noi cei din generatia de aur ,de aceasta mentalitate ? 😉

  10. den zice:

    raul pe care-l va face aceasta carte o sa fie incomparabil mai mare decat raul facut de acesi sarmani confruntai cu teroarea comunista.sugestie pt. autor:mult mai potrivit ar fi fost titlul.intrebare pt. autor:pe cand o candidatura la presedentia cultului cu un trecut asa de „controversat”((((((((((((((((((((((????????????!!

    • 1. „Den”, fii mai specific: care este răul incomparabil mai mare (și pe care tu l-ai comparat totuși 🙂 ?
      2. De ce dai o adresă de email falsă? Și de ce un pseudonim? Hai să îți dau eu un nume mai apropiat de realitate: „Eoul” din Ilinois, Chicago, Niles, Zip code: 60714.
      3. Ai uitat să sugerezi titlul
      4. Candidatură?!? Asta de unde ai scos-o? Tare mai vreți unii să discreditați proiectul acesta prin legarea lui de jocuri politice. Vă asigur că nu va reuși această manipulare ieftină.

  11. daniela zice:

    ..mai Vasilica,vreau sa fac o precizare in legatura cu expresia …despre morti numai de bine ..care te-a inspirat in a scrie acea interesanta scrisoare …O sa te rog sa mai citesti odata contextul in care am scris-o,apoi vei vedea ideea:) Iat pt dl Nutzu, chiar asa discrimonator sunteti ,daca sunt femeie si blogul e un intermediu prin care fiecare are dreptul sa isi spuna opinia..nu vi se pare ca si dvs limitati libera exprimare?! Deci ,e bine sa fii plin de ravna, in ceea ce priveste binele nostru suprem ,si cred ca stiti care e acela ,eu raman la parerea mea ca aeasta carte va face ca ,gandurile multora sa fie date pe fata,…

    • vesteabuna zice:

      Sora Daniela
      V-am citit comentariul din 8 august. Apoi am citit cartea. E altceva decat „pigmeii”. Pigmeii a fost scrisă cu inima, cu durere, cu șocul descoperirii. Se simte, omul e ”ars” de suferință, tatăl lui a fost prigonit, cred că știți mai bine ca mine…”Rascumpararea” e scrisă cu sânge rece, se simte distanța în timp, dar e ”profi”, cu răbdare, tenacitate și ”surse”, incredibil de multe și de bine amplasate în carte.
      Referitor la ce afirmați, că nu trebuia scrisă cartea. Îndemnul apostolului este ”să cercetăm toate lucrurile” și nu cred că nu se referă și la cărți. Vrăjitoriile sau astrologia suntem îndemnați nici să nu ne intereseze cum se fac, dar cărțile? Apoi, este vorba de cei ce s-au lăudat că sunt unșii Domnului. Cei de care nu aveam voie să zicem ceva, că hulim. Cei de care trebuia să ascultăm ca de Domnul. E vorba de autoritate uzurpată!
      Sunt foarte convins că după ce veți citi cartea veți reevalua comentariul din 8 august. Repet, am impresia că ați rămas cu gustul ”pigmeilor”, care a fost o carte pasională. Rascumpararea memoriei are meritul să fie făcută cu altă atitudine. Vă rog mult s-o citiți și vă veți schimba opinia.
      ”Pigmeii” dădea impresia că autorul a epuizat tot ce se găsea în arhive. Îți venea să zici:”doar atât a fost?” ”Rascumpărarea memoriei” cu sutele de referințe, te lasă cu senzația înspăimântătoare dar reală, că nu s-a scris decât ”un pic” din enormitatea de informații, nu s-a luat decât o picătură din găleată. De fapt așa și este, o colecție de exemplificări.
      M-am bucurat enorm citind cartea, jubilam. Nu de dezastrul lor, de care mi-era milă, ci de amintirea perplexității mele de acum 21 de ani, când i-am abandonat pe ”pigmei”. Am făcut atunci stânga-mprejur cu bucurie, această bucurie am retrăit-o citind cartea. Duhul îmi spunea atunci înăuntrul meu că sunt ”unși” de atcineva. Și Doamne, cât am stat cu ei la mese! Cartea este ”istoria ”ungerii” lor”. Am mai scris undeva:”Ci voi veți primi o putere(autoritate) când va veni Departamentul Cultelor peste voi și-mi veți fi agenți și informatori în Bucuresti, în Romania, în America și până la marginile pământului.”
      Cu dragoste și considerație !

  12. daniela zice:

    As dori sa stiu ,cum pot intra in posesia cartii.Exista o modalitate sa o pot cumpara?

  13. Alexandru zice:

    Pacea Domnului Isus sa fie cu voi!
    As dori sa incerc o mica reflectie asupra situatiei ce se produce prin aparitia acestei carti, situatie deosebit de dificil de cantarit, in opinia mea – de aceea nu dau un verdict ci doar ridic discutia, si reflectez asupra situatiei pentru ca fiecare sa cantereasca si sa-si dea propriul raspuns..totusi spun din capul locului ca ea poate fi pentru unii de folos si pentru altii o pricina de pacatuire in functie de cum se raporteaza la dezvaluirile facute.
    – Daca vorbim de dreptate si de dreptul moral, juridic, la adevar pe care il are orice crestin intr-o tara democrata, este de neconceput tinerea in secret si ne luarea de pozitie pentru atata timp asupra colaborarilor cu securitatea, si a „fratilor” mincinosi care au vandut biserica lui Hristos in regimul comunist, gasim astfel cartea absolut necesara si valoroasa. Iar pe langa dreptul la adevar ar fi de mare folos pentru fratietate sa fie periata de oamenii mincinosi, inselatori care si-au vandut fratii si care inca se afla in mijlocul lor, unii chiar in diferite slujbe..poate nivelul spiritual ar creste daca ar fi dati pe fata si inlocuiti cu oameni care-L slujesc pe Hristos din dragoste.
    – Pe de alta parte stim, si ma gandesc, ca tot ceea ce facem trbuie sa fie de folos (definitia biblica asa cum o inteleg eu pentru ca un lucru sa fie „de folos” este ca lucru/situatia sa te ajute in lupta de a deveni asemeni lui Hristos – asta e folosul pe care il cauta un crestin) si cu atat mai mult sa cautam sa fim de folos in felul acesta altora(prin ce facem sa-i ajutam sa semene mai mult cu Hristos). Din aceasta perspectiva pica tot ce ar trebui sa fie moral si just, legal conform principiilor umane, logica si principiile umane sunt nebunie fata de cele biblice (astfel un om care te biciueste te poate ajuta sa stralucesti inaintea lui Dumnezeu daca inima ta canta o cantare de lauda in circumstantele create de biciul lui) la fel cum evanghelia pare o nebunie pentru cei care traiesc in totalitate dupa principile si normele umane..ne invata scriptura.
    Judecand duhovniceste, de folosul oricarui lucru ar trebui sa fim framantati, dace este sau nu folositor, daca ajuta sau nu pe calea credintei, noi aici asta increcam sa facem sa ne asemanam cat mai mult cu Domnul care a trait in trup printre noi ci nu sa facem dreptate cuiva, mai ales Domnului care nu este deloc neputincios.
    Aici imi pun intrebarea, daca-mi trebuie sa stiu cine m-a vandut, daca-mi este de folos, daca pot sa accep si sa iert, daca este treaba mea sa ma gandesc la tradatorul meu, daca ma voi gandi toata viata la cel care m-a vandut, sau, sa merg ca si Domnul inainte cu o sarutare rece pe obraz dar cu inima in clocot de dragoste. Oare voi fi mai bun daca voi sti cine din mai marii nostri a fost tradator, voi avea mai multa dragoste? DREPTUL sa stiu il am este al meu..dar de unde l-am primit? Cine da drepturi unui copil al lui Dumnezeu? De unde are el drepturile? Ce mi-ar spune Domnul despre tradatorul meu?Ce mi-ar spune despre tradatorul Lui? El care are toate drepturile „S-a dezbrăcat pe sine însuşi şi a luat un chip de rob” si n-a mai facut apel la drepturile Sale, si la meritele Lui naturale pe care le avea..pe cand ale noastre de multe ori sunt „de la noi putere” si ne consideram ca avem dreptul si ca e dreptul nostru sa stim, sau sa avem, sau sa fim. Asta ma framanta si de asta spun ca e dificil de cantarit situatia..Sa cantareasca fiecare in parte si sa decida in dreptul sau dac ii va fi mai bine sa stie sau nu.
    Ma mai gandesc la faptul ca, oricum ar fi, si daca avem dreptul si este istoria si trecutul nostru, aceasta istorie este o istroie a pamantului, care va rmane aici la pamantul acesta, suntem chemati ridicam capul din pamantul acesta si sa scriem o alta istorie care se scrie si va ramane scrisa acolo in ceruri – asa sa ne ajute Dumnezeu!

    Imi permit sa citez cateva versete care mi-au venit in minte cugetand la lucrul acesta si la folosul tuturor lucrurilor:
    „Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos” 1Cor 16:12
    „Fiecare din voi să se uite nu la foloasele lui, ci şi la foloasele altora.” Filip 2:4
    „Şi fiecăruia i se dă arătarea Duhului spre folosul altora.” 1Cor 12:7
    „Ce-i drept, toţi umblă după foloasele lor, şi nu după ale lui Isus Hristos” Filip 2:21
    Pentru mine raman primele doua intrebari:
    1.Este necesar şi util?
    2.Va face mai mult rău decât bine?
    Domnul sa se indure de noi.

  14. mara zice:

    Cu cita usuratate vorbesc cei ce n-au avut de suferit !D-l sa te binecuvinteze pentru taria care ai avut-o pastore Croitoru ! cum pot sa-mi vad dosarul ?

Lasă un răspuns

