Analiza alegerilor de la Comunitățile Regionale (Filiale), 1989

După alegerile din 1989 de la Filialele Cultului Penticostal, în ședința Consiliului Bisericesc din 26 iunie 1989 a avut loc analizarea modului în care au decurs aceste alegeri. Iată care a fost concluzia reținută de Departamentul Cultelor:

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Analiza alegerilor de la Comunitățile Regionale (Filiale), 1989

  1. Pavel zice:

    Va multumim frate Vasilica Croitor pentru ca ne redati aceste documente f. importante. Dar este la fel de important sa publicati si pagina urmatoare a NOTEI-SINTEZA al D.C.; probabil o veti face maine, pentru a afla daca avizul/aprobarea si recomandarea au fost cerute in prealabil organelor de Securitate pentru promovarea [unora] ca persoane unice si fara contra-candidati, unelte fidele si de incredere ale statului comunist roman.

  2. John Tipei zice:

    Vasilică,
    un scurt comentariu în trei puncte (ca la predică :))

    1. Nu pot verifica acum, fiind în SUA, dar tare mi se pare că scriitura din documentul de mai sus este a lui Trandafir Şandru, chiar dacă apare antetul Departamentului în stânga sus. Probabil că i-au cerut lui să întocmească această „notă-sinteză”. Cred că poţi verifica şi tu asta, având, presupun, multe documente scrise de Şandru.

    2. În altă ordine de idei, documentul precizează faptul că Filialei Suceava nu i s-a permis să recomande o persoană pentru funcţia de supraveghetor, întrucât „existau informaţii că se încearcă recomandarea în această funcţie a pastorului IACOB COSTACHE, neagreat de majoritatea delegaţilor şi neacceptat de organele judeţene de stat.” Stau şi mă întreb, dacă tot a fost „neagreat de majoritatea delegaţilor”, de ce s-au temut domnii de la Departament de recomandarea lui Iacob Costache? De ce nu au permis recomandarea altuia, fără să blocheze propunerile? Nu s-a mai găsit niciun păstor în toată filiala care să fie agreat atât de păstori cât şi de organele de stat?

    3. Ultima observaţie este legată de denumirea slujbei de „supraveghetor.” În ultimul an de dominare comunistă, termenul biblic „supraveghetor” (= episcop; Gk. episkopos) era folosit atât de către credincioşi cât şi de către Departament. De ce om fi renunţat noi, după Revoluţie, la termenii biblici pentru slujbele duhovniceşti, favorizând termeni împrumutaţi din sistemele de conducere laice?

    • @John Tipei
      1. Am verificat scrisul și seamănă cu al inspectorului Cristoiu. Sunt in călătorie și nu am avut la îndemână toate documentele pentru a compara cu scrisul lui Șandru. După formulări nu aș crede că este TS fiindcă gradul de obedineță al acestui nu a fost atât de mare ca al liderilor Bochian sau Bradin.
      2. Ce am înțeles eu din formularea de mai sus este că la alegeri a fost folosită o altă procedură, evident nestatutară, dar cu care ne-am întâlnit și la alegerile recente din noiembrie 2010: alegerile s-au ținut, a fost numit un supraveghetor, dar liderii (Bochian sau Șandru) au făcut ei propunerea și au supus-o la vot, fără să lase sala să se exprime. Dacă în 2010 s-a putut, ceea ce a fost în 1989 nu are cum să ne mire.
      De ce s-au temut de Iacob Costache? Cred că am răspunsul din dosarele Securității. El și-a pierdut credibilitatea în fața autorităților tocmai fiindcă se lăudase cu susținerea pe care miza din partea autorităților. S-a deconspirat.
      3. Denumirea de „supraveghetor” este, într-adevăr, mult mai potrivită pentru această slujbă și ar da o conotație diferită lucrării de la comunități. Este ironic că schimbările făcute după Revoluție au însemnat în mai multe cazuri pași înapoi.

      • ioanjoldes zice:

        În NT putem observa că bisericile locale erau conduse de apostoli şi prezbiteri (nu existau pastori judeţeni, pastori de sector, vicepreşedinţi, secretari, preşedinţi etc ). Nu existau uniuni, culte etc. Erau bisericile locale şi cei ce le compuneau: ucenicii, creştinii.
        Astăzi multe dintre bisericile locale sunt organizate în centre creştine, asociaţii, uniuni, culte şi alte organizaţii ( dacă aceasta este bine sau nu este o altă discuţie). Consider că aceste organizaţii nu trebuie să aibă în fruntea lor persoane care să poarte numele de pastori, prezbiteri sau episcopi, deoarece aceste denumiri trebuie să le găsim doar în biserica locala. Aşadar ele trebuie conduse de persoane care pot avea titlul de secretar,vicepreşedinte, preşedinte. Sunt titluri potrivite pentru funcţiile de conducere într-o organizaţie.

      • Mia, trebuie să îți comunic cu condescendență că doar atât am putut păstra din comentariul tău. Fiindcă situația se repetă de ceva vreme, iar comentariile tale sunt contondente la față de ceilalți comentatori, în loc să iei în discuție ideile, acesta a fost și ultimul tău comentariu pe acest blog.

  3. GIM zice:

    Oare cei propusi ptr.Arad atunci,erau agreati de organele judetene de stat?
    Imi este frica de raspuns ……….sa nu indrazneasca sa creada cineva ceia ce cred eu.

  4. fr. Gheorghe zice:

    Oitelor… totdeauna ati fost : TUNSE
    Trecutul…. cu umbre ascunse
    Prezentul….e taina MARE
    Doamne ce v-a mai fi oare???

  5. mitica zice:

    si eu ma tot intreb cum se poate ca un „agreat” din vremea de atunci, sa fie la al cincilea mandat in functia de presedinte al cultului!!!

    eram aproape convins ca in vreme de democratie sunt posibile doar doua mandate pentru cea mai inalta functie in cult, dar se pare ca am ramas tot la principiile de pe vremea „raposatului”!

  6. Anghel zice:

    Inertia evenimentelor din 89 au „impins” in prim plan esalonul 2.

  7. fr. Gheorghe zice:

    Ei ce sa mai zici:
    Dupa vremea raposatului…..
    Cind au plecat aia …(securisti)
    Au venit astea , de actualitate
    au avut si noii veniti concluzile de rigoare:
    „Domnilor dumneavoastra ati fost buni regimului trecut; ce atita schimbare
    ramineti in continuare ca de… stiti cum sa lucratii „.

  8. Deși cunosc într-o măsură scrisul lui T. Șandru și seamănă într-adevăr, formularea mi se pare foarte ”confortabilă”, prea ”confortabilă” pentru fr. Trandafir. Eu l-am auzit de mai multe ori (în anii 70-80) făcând referire la ”libertatea religioasă”, ”mulțumiri autorităților” și ”ne bucurăm că în mijlocul nostru este domnul … de la …”. Se vedea de la o poștă (și comentau frații pe la colțuri amuzându-se) că înghițea câte o cutie de cuie la fiecare cuvânt 🙂 . Era de-a dreptul caraghios: începea să vorbească foarte pripit, se bâlbâia rău de tot și după ce termina pomelnicul, roșu ca racul de i se vedeau petele albe pe față, respira grăbit de parcă urcase zece etaje. Îl iubeam toți pentru asta, și-i iertam totul. Se vedea că nu-i convine și că mai degrabă ar fi băut otravă. Dar, mă rog, momente și momente, ce să mai zicem…

  9. Apropo,
    Aș fi pus un ”Like” dar nu prea am priceput ce-o să însemne: că îmi place că a fost publicat documentul sau că sunt de acord cu conținutul lui 🙂 .
    Așa că m-am abținut.

  10. Pingback: Evanghelici în Top 100 WP (08.01.2011) « România Evanghelică

  11. Romi Mocan zice:

    Cunosc foarte bine scrisul fratelui Şandru Trandafir, inclusiv din procesele verbale întocmite la întrunirile Comitetului Executiv sau Consiliului Bisericesc cuprinse în registrul de p.v. Nu este scrisul fr.Şandru Trandafir!
    Şi încă ceva….. bănuielile rele nu fac parte din caracterul unui creştin adevărat. 1 Timotei 6:4.

    • John Tipei zice:

      Fr. Romi,
      vă salut cu căldură din Florida.
      Nu este vorba de nici o bănuială rea, ci pur şi simplu de faptul că mi s-a părut că acel scris îmi este cunoscut. Apoi, chiar să ştiţi că nu mi se pare un lucru grav ca secretarul general al Cultului să îi prezinte împuternicitului, la cererea acestuia, o notă-sinteză a unor alegeri la care probabil si el (împuternicitul) a participat. În condiţiile de atunci, acest gen de „obligaţii de serviciu” mi s-ar părea chiar normale.
      Ce verset aş putea să găsesc eu acum pentru dvs. care mă bănuiţi de bănuieli rele? Renunţ.

  12. Romi Mocan zice:

    Frate John,
    Va salut şi eu cu căldură dar de la o climă diferită.
    Versetul e găsit. E acelaşi! 🙂
    Dumnezeu să vă dăruiască şi în noul an alesele Lui binecuvântări!

Lasă un răspuns

