Ședința Consiliului Bisericesc din 1989 (5) – final

Citiţi aici Partea I; Partea a II-aPartea a III-aPartea a IV-a

Partea a V-a (final)

În cadrul problemelor disciplinare au fost discutate și alte probleme cum ar fi: activitatea unor diaconi, situația de la SÎNLEAN, jud. ARAD, faptele credincioșilor BÎRSAN VASILE, MIHUȚ GH. și CREANGĂ EMIL, toți din ARAD, implicați într-o grupare ce se ocupă cu recrutarea de persoane pentru a le înlesni trecerea frauduloasă a frontierei (nota împuternicitului nr. 120 din 14 aprilie 1989).
Menționăm că toate aceste aspecte disciplinare, deși nu erau trecute la ordinea de zi, au fost incluse la sugestia reprezentanților Departamentului Cultelor, determinând în acest fel conducerea Cultului să se desolidarizeze de cei care săvârșesc abateri și să ia singuri măsuri împotriva vinovaților.

Concluzii:
Ședința Consiliului Bisericesc s-a desfășurat în ordine și disciplină.
Prin problemele discutate și măsurile adoptate ea și-a atins scopul.

8.V.1989 Inspector pr. de specialitate
George Cârstoiu

Comentariul meu:
Mă rezum la a sublinia doar două aspecte.

1. Împuternicitul este încântat de ordinea și disciplina de la CB, ședință care „și-a atins scopul”. Ale cui scopuri s-au atins? Ale Bisericii, sau ale Statului?

2. Conducerea Cultului a acceptat pe ordinea de zi punctele impuse de autorități, ba chiar a ajuns să-i cânte în strună împuternicitului. Deși liderii Cultului spuneau mereu că nu vor să facă politică, menirea lor fiind una spirituală, iată că atunci când le-o cere împuternicitul, ei condamnă persoanele care căutau să scape de persecuțiile din țară, adică o acțiune politică. Mai mult, „măsurile” invocate de autorități se vor traduce în predici împotriva fugarilor, excluderea celor care au fost prinși, marginalizarea fugarilor.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

7 răspunsuri la Ședința Consiliului Bisericesc din 1989 (5) – final

  1. Pingback: Un ultim avertisment – Ședința Consiliului Bisericesc din 1989 (4) | Răscumpărarea memoriei

  2. miazabalt zice:

    NU SUNT DEACORD CU CE SE SCRIE IN R.M. .CEI CE SUNT PRO AU VOIE SA SPUNA CE VOR EI SA ACUZE SA JIGNEASCA PE ORICINE.ESTE PLIN DE ACUZATI FARA ACOPERIRE IN COMENTARILE CELOR CARE VA SUSTIN.(TIM, IONEL IANCHIS SI ALTI).DATINE VOIE SA NE SPUNEM SI NOI PARERILE NOASTRE.IAR CAT DESPRE CEI AMINTITI MAI SUS (EMIL CREANGA) NU A FOST MARGINALIZAT NICIODATA DE BISERICA DIN ARAD -BUJAC. DACA CREDETI CA E BINE SA ASCULTATI NUMAI LAUDE SI OVATI ATUNCI VETI RAMANE SINGUR.EU AM CITIT TOT CE A-TI SCRIS PE BLOG SUNT MULTUMIT DACA LE CITITI D.V. ARAD

    • @MIAZABALT,
      Discuțiile care sunt pe marginea documentelor sunt binevenite. Ai uitat ce comentarii malițioase și ce injurii ai rostit față de alți participanți la dialog. Acelea au fost șterse. Am numărat adineauri cel puțin 25 de comentarii pe care ți le-am aprobat, așa că nu ai motive să acuzi cenzura.
      P.S. E bine că ai mai completat puțintel numele, și că ai mai adăugat și o poză.

  3. fr. Gheorghe zice:

    Nu este nimic de mirare din acel vrmuri (prin 1982) eu am depus actele sa plec din tara si la doua saptamini pastorul biserici m-a luat la intrebari:
    Dece vrei sa pleci din tara? Nu este locul tau acolo…. noi putem sa te ajutam sa promovezi (cuvinte neintelese de mine in aceia vreme )
    Iar intr-o zi la o nunta pastorul biserici din care faceam parte fata de mai multi fratii o inceput iarasi cu plecatu in strainatate
    Si inspirat de Duhul Domnului fata de totii fratii prezenti , l-am rugat :
    Te rog sa imi spui cine ti-a spus ca eu am depus actele de plecare? te rog spune in fata tuturor fratilor ca sa stiu. (nu a stiut decit familia si am tinut secret nu avea de unde sa stie) Si fratele Pastor s-a facut rosu la fata a cautat sa schimbe discutia si de atunci am fost ocolit.
    Atunci am fost sigur ca securitatea e la mijloc. Am trait aceste momente si altele .
    Frate Vasilica eram copil cind Pavaluta umbla prin biserici plin de Duhul Sfint era prieten bun cu bunicul meu am asistat la staruinte nopti de veghe eram copil atunci si nu am inteles dece bunicul care o fost pastor pe vremea jandarmilor a legionarilor , cu tota prietenia cu Pavaluta . ( Bunicul era cam obraznic ii spunea direct 🙂
    Dece ne pui pe grumaz lucruri care nu sunt dupa cuvint?
    Dece tot stringi surubu cu tot felul de circulare?
    In bisericii era obligat sa le citesca circularele de la cult si intii citea circularele dupa acei spunea acum sa va citesc ce spune Cuvintul Domnului.
    Im aduc aminte eram copil deschidea biblia si citea:
    ” Se cade sa ascultam mai mult de oameni decit da Dumnezeu? … Apoi bunicu era carat de o masina de la judet.
    Eram la sat la bunici , bunica plingea se ruga si dupa citeva zile o venit acasa si o povestit bunici.
    Noi copii nu am avut voie sa auzim dar fiind mai mare am tras cu ureghea la usa, si am auzit pe bunicul cum povestea bunici: Cum strigau catre el :
    Vulpoi batrin nu mai vezi lumina zilei ai calcat ordinea cultului penticostal meriti sa fi inchis. si bunicul le raspundea inapoi:
    Nu am calcat cuvintul lui Dumnezeu nu am nici o vina sa fiu inchis si asa sa intimplat de multe ori, pina cind o sosit o circulara in care sa decis ca bunicul sa nu mai oficieze acte de cult decit cina Domnului in biserica locala.
    Cartea dumneavoastra imi rascolise amintirule trecutului acum pot intelege pe bunicul dece nu o mai putut sa lucreze ca pastor,
    Un trecut dureros dar. Dumnezeu vindeca ranile.

  4. mia zice:

    LA PAGINA 173-174 R.M.SCRIETI DESPRE ” SUTEU IOAN” DIN COM. CIONTEI(NUMELE ADEVARAT” CINTEI ” )CA A FOST EXCLUS DIN CULT DE PRESEDINTELE BRADIN G.CA NU A REPARAT TRACTORU LA TIMP CA SA PARTICIPE LA CAMPANIA DE TREIERIS SI SECERIS SI A FOST CONDAMNATLA INCHISOARE.AM VORBIT CU VECINI SI CUNOSCUTI ALE ACESTUI OM(SUTEU)NU ESTE ADEVARAT NIMIC NA FACIT NICI INCHISOARE SI NU A FOST EXCLUS NICI DIN CULT.CE VA FACE PE DV. SA CREDETI ACESTE DOSARE PE CARE LE-ATI CITIT .UNELE LUCRURI LE PUTEATI VERIFICA CA MAI SUNT INCA OAMENI CARE AU TRAIT ACELE VREMURI. IAR CAT PRIVESTE PE EMIL CREANGA EL A FOST PREDICATOR LA BISERICA DIN ARAD -BUJAC PANA CAND A PLECAT IN S.U.A. IAR CAND A VENIT IN TARA IN VIZITA A PREDICAT INTODEAUNA.M-AM INTERESAT LA CONDUCEREA BISERICI DIN VREMEA ACEIA…………………STIMATILOR CEVA NU PUSCA ……………….

    • Excluderea din cult a unei persoane care fusese condamnată pentru sabotaj față de regim era o practică obișnuită în Cult. Sunt mulți care pot depune azi mărturie în acest sens. Chiar am primit recent o scrisoare de la cineva care relata cum a fost exclus din biserică la ordinele autorităților. Dacă Șuteu a făcut închisoare în 1950 sau nu, poate că îşi amintesc „vecinii și cunoscuții”, poate că nu. Dar istoria nu se face așa, pe aproximări, ci pe bază de documente sau mărturii veridice, consemnate temeinic. Deci, dacă sunt persoane care l-au cunoscut îndeaproape pe Șuteu, în anii ’50-’60, și care pot să confirme sau să infirme cele spuse de dumneavoastră, atunci este interesant de consemnat mărturia lor și eu voi ține cont de aceasta într-o ediție ulterioară a cărţii.
      Nu înţeleg la ce vă referiţi când îl menţionaţi pe Emlil Creangă. Numele lui nu apare nicăieri în Răscumpărarea memoriei. Ceva nu puşcă 🙂

      • mia zice:

        LA (PARTEA a V a final) IN COMENTARIU DV.SPUNETI CA LIDERI CULTULUI CONDAMNA PERSOANELE CARE CAUTAU SA FUGA DIN TARA.SA STITI CA ACESTE PERSOANE AU FOST CERCETATE DE MILITIE CHIAR V.BIRSAN A FOST SI INCHIS DAR BISERICA SAU PASTORU BISERICI NU LEA FACUT NICI UN RAU .TOTI TREI TRAIESC IN STRAINATATE V.BARSAN IN AUSTRIA,EMIL CREANGA INS.U.A.,MIHUT G.CRED CA IN S.U.A. LEGEA ESTE ACEIASI SI ASTAZI IN ROMANIA .DV AMINTITI DOAR TREI PERSOANE DAR CONDAMNATE AU FOST FOARTE MULTE. DAR NU AM AUZIT PE NICIUNU CAND A IESIT DIN INCHISOARE SA SPUNA CA BISERICA SAU PASTORU IA EXCLUS SAU SANCTIONAT. DE LA NOI DIN ARAD BUJAC AU PLECAT SUTE DE PERSOANE DAR NU AM AUZIT PREDICI IMPOTRIVA LOR.

Lasă un răspuns

