Biserica penticostală română: Quo vadis? (1)

Încep seria aceasta de postări cu câteva citate din Robert Menzies, autorul cărții „Spirit and Power”. El descrie rădăcinile mișcării penticostale și face câteva aprecieri care privesc dezvoltarea ei actuală. Am selectat unele pasaje care mi se par actualte și relevante pentru contextul românesc.

Este un mod în care trezirea penticostală modernă se dovedește a fi  unică. Din perioada apostolică și până în prezent putem identifica pe puțin douăzeci de valuri de trezire care au fost presărate cu elemente penticostale sau carismatice. Însă fiecare dintre aceste mișcări au sfârșit într-o notă mohorâtă, pierzându-se în fanatism sau erezie. Unicitatea mișcării penticostale moderne rezidă chiar în supraviețuirea sa – rezistând suficient de mult pentru a câștiga atenția bisericii mondiale și pentru a promova la postura de componentă semnificativă a lumii creștine. (p. 22)

Cărui fapt se datorează supraviețuirea și creșterea mișcării penticostale mondiale? În primul rând, Robert Menzies menționează zelul misionar, motivat de convingerea că trăim zilele din urmă.

Primii penticostali erau într-atât de copleșiți de lucrarea incredibilă a Duhului Sfânt încât vorbeau în mod frecvent despre această trezire ca fiind ploaia cea târzie profețită în Scripturi. Fiindcă în trecut aceste experiențe cu Duhul Sfânt avuseseră un precedent firav, cei mai mulți au interpretat aceasta ca fiind o lucrare nouă. De aceea au socotit că trezirea pe care o trăiau era crainicul venirii iminente a Domnului. Din aceasta a izvorât o percepție intensă a urgenței, considerând că vremea s-a scurtat. Spiritul de pionierat și zelul misionar care au caracterizat acea generație de penticostali este indubitabil  legat de percepția că au experimentat „ploaia cea târzie”. 

De la început, penticostalii au înțeles că scopul botezului  în Duhul Sfânt este împuternicirea pentru mărturisire. Deși s-au bucurat nespus în experiența lor spirituală glorioasă, au fost foarte grabnici în a-și organiza viața pe baza principiilor câștigării celor pierduți din lume. (p. 21)

Mai putem vorbi oare de aceeași percepție în învățătura și preocupările penticostalilor? Când pun această întrebare nu mă refer la biserica X sau Y care face de două ori pe an o campanie de evanghelizare în lăcașul de cult sau strânge o colectă pentru misiune. Mă refer la un accent major pus pe împlinirea Marii Trimiteri, atât în România cât și în afara granițelor. Constituie acest subiect agenda discuțiilor și a preocupărilor liderilor penticostalilor români? Din cifrele prezentate la ultimul congres, abil așezate să arate o creștere, cititorul atent putea observa că a încetat creșterea. O prezentare a realității ar fi oferit o bună ocazie pentru a ne „alarma” în sensul cel mai pragmatic al cuvântului, să evaluăm situația și să decidem ce avem de făcut.

Un motiv suplimentar pentru a ne întreba încotro se îndreaptă mișcarea penticostală românească este lipsa oricăror discuții la nivelul național pe tema evanghelizării sudului țării. Decalajul dintre nord și sud conta pentru conducere cu vreo 10-15 ani în urmă, însă în ultimul deceniu nu pare să mai intereseze pe cineva. Voi continua mâine această temă.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

11 răspunsuri la Biserica penticostală română: Quo vadis? (1)

  1. ruben spune:

    Din nefericire, penticostalii postdecembristi au „simtit” chemarea Domnului in vestul Europei sau SUA si s-au dus in „misiune” care mai de care. Tot din nefericire, unii au avut acceptul conducatorului de biserica sau au alergat la cercuri de rugaciune unde li s-o spus ca „problema cu care te framanti este de la Mine. Iata voi lasa un steag de biruinta” (acesta e un cliseu).

    Putem vorbi de zel misionar? Mi-e ciuda ca totusi se bat cu pumnul in piept si spun ca au calauzirea Duhului. De ce Duhul Domnului nu i-a trimis in Asia sau Africa?

    Complicitatea Cultului e evidenta prin faptul ca a facut Comunitatea Penticostala Spania, Italia, s-au creat alte „scaune” si lupte pentru putere. Avem azi reprezentanti ai Italiei, Spaniei, insa daca ai pune un penticostal sa spuna 3 nume de misionari penticostali romani, nu ar sti!!:O

    Trist… Apreciez lucrarea ITP, APME, MTU si CRST care cauta oameni si motiveaza la misiune.
    Ar trebui evanghelizati din nou tinerii plecati cu cardul in Europa sa fie sclavii celorlalte popoare si care au drept prime valori banul, confortul si imaginea. Cu toate ca nu spun asta, dimpotriva considera ca „au fost BINECUVANTATI” de Dumnezeu, totusi aceasta e VIZIUNEA pentru viata a majoritatii penticostale emigrate: CONFORTUL.

  2. Dvs. vorbiții despre „lipsa oricăror discuții la nivelul național pe tema evanghelizării sudului țării”.
    Scriitorul Faptelor observă că în perioada scurtă în care persecuţia din afară şi neînţelegerile din interior s-au oprit: Biserica se bucura de pace în toată Iudeea, Galileea şi Samaria, se întărea sufleteşte şi umbla în frica Domnului; şi, cu ajutorul Duhului Sfânt, se înmulţea.
    La noi nu s-au oprit neînţelegerile din interior, şi asta împiedică extinderea.

  3. DRAGO spune:

    Fr. Vasilica C.
    Cu toate ca la prima vedere.ceace vreau sa postez,nu are legatura cu tema prezentata de tine,totusi doresc sa-ti pun o intrebare,pentru clarificarea unei situatii cofuze;
    La sfatul fratesc din 6/13/2011 Biserica Philadelphia Portland, fr. N.P. a cerut scris si verbal sa fie reconfirmat in functia de pastor senior prin votul ce se va da in 6/26/2011.
    Pentru ca poporul sa voteze in cunostinta de cauza, i sa cerut public fr. N.P. sa clarifice doua lucruri-ramase in suspans;
    1-A promis in Oct. 2010 ca v-a aduce act dela CNSAS prin care se va dovedi nevinovatia sa,dar pina acum nu a adus nimic.
    2- Prin Comunicatul dat de fratii din bordul AOG – ca urmare intrunirii la St.Louis in 20-23 Oct.2010 – sa precizat ca Fr. NP a recunoscut,deci se bat cap in cap informatiile scrise.
    La aceste intrebari fr.NP a precizat ca ;
    a) -CNSAS nu mai elibereaza adeverinte si ca dosarul lui este la Curtea de Apel Bucuresti ,decizia dandu-se in urmatoarele 5,6 luni.
    b)-Domnul i-a promis ca „se va judeca cu cei ce au inceput aceasta actiune impotriva sa” fapt confirmat prin moartea in 31 mai 2011 a editorului carti RM.
    c)-Comunicatul fr. din bordul AOG -oct 2010- a fost o gresala si nu-l recunoaste.
    Parerea mea este ca tu esti in masura sa raspunzi corect,fara nici-un dubiu, la cele 2 aliniate a) si b)- pentru a se lua decizii corecte,in cunostinta de cauza-nu cum s-a petrecut in 31/10/2010.
    Asteptam raspunsul tau,competent.
    GBY

    • Drago,
      La nr.1 cereți-i să vă prezinte copii după documentele depuse la CNSAS, precum și răspunsul primit, chiar dacă este o amânare, fiindcă legea obligă autoritățile să trimită un răspuns în maxim 30 de zile.
      La 2 a, priviți pe situl CNSAS: http://www.cnsas.ro/ordine_de_zi.html Aici sunt menționate nenumarate decizii date de catre CNSAS, inclusiv AZI. În dosarul „informații de interes public” apar multe informații.
      La 2 b, așa cum am mai spus, Ion Zubașcu era bolnav de multă vreme. În mod cert, toți suntem datori cu o moarte, fie mai devreme sau mai târziu. Important este ce urmează după aceea!
      La 2 c, asta trebuie să discutați cu liderii AG, care se pare că preferă să nu cunoască adevărul și nu vor să ia în considerare ce a consemnat bordul românesc al AG.
      Fiți binecuvântați

  4. Pingback: Biserica penticostală română: Quo vadis? (2). Despre ITP București | Răscumpărarea memoriei

  5. Pingback: Declarația zilei – 17 iunie 2011 « România Evanghelică

  6. Calin spune:

    Nu aveti cumva in proiect editarea acesti carti in limba romana? Nu am vazut-o pana acum…

    Multa sanatate!

  7. Calin spune:

    Greseala mea, ma refeream la: Robert Menzies, autorul cărții „Spirit and Power”.

    • O asemenea carte ar fi binevenită, însă nu știu care editură ar investi în asemenea proiecte. Poate Pleroma. Este o carte pentru „specialiști”. Dar promit să mă gândesc mai atent la această posibilitate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s