Biserica penticostală română: Quo vadis? (3). Logodită cu Statul sau cu Hristos?

Ce legătură este între Biserica Domnului și sprijinul politico-milițienesc oferit de statul laic? Ne-am învățat să nu ne mire nimic în România, nici măcar în materie de conviețuirea adulterină dintre Stat și Biserică. Dar ceea ce mi-a fost dat să aud cu o zi înainte de Rusalii a întrecut orice imaginație. Nu aș fi luat atitudine, sau poate că m-aș fi mărginit la a menționa un link către un articol buclucaș, dar afirmațiile desprinse parcă dintr-un film despre Evul Mediu îi aparțin unui demnitar al Cultului, un păstor care face parte din Comitetul Executiv al Cultului.

Mi-a fost dat să aflu că slujba de păstor, actele de cult, până și denumirea de „penticostal” sunt protejate în România printr-o legislație care amenință cu sancțiuni de ordin penal. Păstorul despre care vă vorbesc a tălmăcit Legea Cultelor (489/2006) într-o conferință pastorală, conferință care întâmplător a fost transmisă pe Internet. Omul părea foarte încântat de această lege căreia nu i-a găsit cusur, ci numai prevederi fericite pentru „cultele legal recunoscute”.

De-a dreptul scandaloasă este viziunea promovată în mesajul cu pricina. Am să prezint în această seară un prim articol de lege explicat de domnia sa. Citez din mesajul său, cu mențiunea că înregistrarea a fost transcrisă după înregistrarea video, deci nu este o „aproximare” sau o redare din memorie:

Vreau să subliniez acest aspect. El nu a fost uzitat până acum. Probabil că acest articol în viitor va naște consecințe dintre cele mai dramatice.

Art. 23 Exercitarea funcției de preot dar și a funcțiilor care sunt asimilate preotului (ceea ce însemnează pastor), fără recunoașterea autorității structurilor religioase constituie încălcarea legii și aduce sancțiuni de ordin penal.

Adică ce vreau să spun cu lucrul acesta? Peste tot se aude: „pastor, pastor, pastor”, și de fapt oamenii s-au ridicat de multe ori fără să existe o structură religioasă care să stea în spatele lor. Deci acest articol spune că oricine își declină calitatea de pastor fără să aibă o recunoaștere a unei structuri religioase căreia îi aparține, riscă să fie sancționat penal. Și lucrul acesta ar trebui știut pentru că, spre exemplu, în aceste zile cred există una dintre marile probleme faptul că sunt pastori ordinați în diferite structuri care nu au recunoaștere și din nefericire aduc prejudicii de imagine lucrării lui Dumnezeu.

Trecând peste faptul că a citat articolul de lege într-un mod defectuos (de mai multe ori în cadrul conferinței), mă întreb cât mai este până când va suna fratele respectiv la poliție pentru a reclama că este un credincios care face acte de cult dar „nu are o structură religioasă care să stea în spatele lui”. Codul Penal (art. 240) prevede pentru uzurparea de calităţi oficiale o pedeapsă cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.

Nici nu știu dacă mai are rost să combat absurditatea unei astfel de legi pentru un creștin nou-testamentar, un creștin călăuzit de Duhul Sfânt, unul care crede că Biserica și slujitorii Bisericii nu au nevoie de o recunoaștere a Statului.

Abia acum încep să înțeleg ce nu am putut pricepe în anii în care am cercetat în arhive subordonarea naivă a unor lideri față de regimul comunist. Regret că am fost atât de încet. Dar cum aveau liderii de astăzi să combată obrăznicia cu care cezar se amesteca în cele sacre, în condițiile în care ei freamătă de satisfacție la avansurile cezarului astăzi? Mentalitatea nu s-a schimbat, astăzi suferim de același complex, de nevoia de a fi ajutați de Stat „să rămânem uniți”, să fim ocrotiți etc. Discuția este foarte serioasă, nu poate fi tranșată într-o postare, și tocmai de aceea am spus în repetate rânduri că trebuie să studiem care a fost influența Statului comunist în dezvoltarea practicii și a doctrinei noastre. Iată că istoria necunoscută și neînțeleasă se prelinge, nestingherită, în prezentul nostru.

La ce rost să vorbim despre subordonarea Bisericii față de Statul comunist, când la 21 de ani de la Revoluție noi ne cocolișim la pieptul Statului ca niște puișori abia ieșiți din găoace?

Acest articol de lege, dacă va fi aplicat, va avea consecințe dintre cele mai dramatice, așa cum spune stimabilul slujitor citat mai sus. Este o dramă pentru democrație, pentru libertatea religioasă și de conștiință, dar, mai ales, pentru Biserica pe care Pavel o logodise cu Hristos.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

12 răspunsuri la Biserica penticostală română: Quo vadis? (3). Logodită cu Statul sau cu Hristos?

  1. Vali Horlescu spune:

    Nimic nou sub Soare.
    Preotii si fariseii i-au cerut lui Pilat sa-l rastigneasca pe Isus pentru ca, parafrazand pe acest pastor, „din nefericire aducea prejudicii de imagine lucrării lui Dumnezeu.”.

    • Foarte ușor le este unora să confunde lucrarea lui Dumnezeu cu opiniile lor. Și, într-adevăr, după ce fac această confuzie, le este chiar ușor să dea pe cineva la moarte, fiindcă nu o fac pentru altceva decât pentru a împlini voia lui Dumnezeu!

  2. nelutujoldes spune:

    Frate Vasilica,
    Poate ar fi util sa ne prezinti intr-o postare cum vezi tu relatia Biserica-stat si cum poate fi aplicata apoi practic aceasta viziune in relatia pe care ar putea-o avea acum CCPR cu statul roman.

    • Cred că am spus destul de mult despre viziunea mea. Însă îți amintesc că de mulți ani vorbim de nevoia de a se contura un cadru de dialog pe această temă. Eu nu vreau să mă apuc de „propovăduit” părerea mea, îmi cunosc binișor limitele. Dar dacă nu există un dialog bazat pe principii, atunci rămânem pe principiile așezate de statul comunist și vom culege roadele.

  3. Felicitari, buna observatie-subliniere!

  4. ioan ardelean spune:

    Bineinteles cä biserica este logoditä cu Hristos.Sä nu facem insä gresala punänd semnul de egalitate intre biserica lui Hristos si un anumit cult religios.Cei pocäiti vor fi mäntuiti.Pocäit nu este totuna cu penticostal,baptist sau alt nume de cult.Pocäit este omul nou näscut din Dumnezeu care sa intors cu spatele la päcat si cu fata la Dumnezeu.Podoaba lui este omul ascuns al inimii,in curätia nepieritoare a unui duh bländ si linistit,care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu.

    Osea 14:9
    Cine este intelept sä ia seama la aceste lucruri!Cine este priceput,sä le inteleag!Cäci cäile Domnului sänt drepte si cei drepti umblä pe ele,dar cei räzvrätiti cad pe ele.

    Cu privire la subiectul dezbätut: Cultul penticostal este relativ tänär (nici mäcar o sutä de ani)
    Ioel 2:28
    Dupä aceea voi turna Duhul Meu peste orice fäpturä;fii si fiicele voastre vor prooroci,bätränii vostrii vor visa visuri,si tinerii vostrii vor avea vedenii.

    Putem afirma cä Dumnezeu a chemat oamenii la pocäintä prin cuväntul curat al Evangheliei si lucrärile fäcut intre ei de cätre Duhul Sfint. A avut parte de multe zbuciumäri si nu intotdeauna din pricina credintei in Hristos.Podoaba bisericii penticostale(darurile Duhului Sfänt) sänt tot mai rare.bisericä.Unii ar spune cä nu am dreptate.Se impune insä sä facem deosebire intre extazul firii(care este din belsug in adunäri) si cercetarea Duhului Sfänt..Acolo unde este lucrarea Duhului biserica este duhovniceascä vasul este curat si pe dinäuntru si pe dinafarä.Mäslinul face mäsline si smochinul face smochine.Acolo se vede adevärata luminä care aduce la pocäintä pe orice om.Se implineste Cuväntul care ne spune cä cunostinta va creste.Ascultäm predici calculate bine mestesugite ,se vorbeste aproape tot timpul bine dar nu se vede roada in bisericä. Si vreau sä specific cä roada nu se mäsoarä prin numärul de membrii ci prin numärul de pocäiti.Cuväntul ne mai spune cäci credinta va scädea.Dragostea celor mai multi se va räci.Din cauza färädelegii.Slujirea tinde sä fie tot mai formalä obiceiurile tot mai multe si invätätura tot mai fariseicä.Deosebirea intre lume si bisericä este tot mai micä.Imbräcamintea si purtarea lumeascä, vorbirea ,luxul,jeep-urile,muzica religioasä rock sau cu tentä lumeascä..Nu mai e despärtire si cei alesi sänt pusi deoparte pentru Dumnezeu o preotie sfäntä nu?Copii si tinerii cresc despärtiti de bisericä.Sänt tot mai putini fii risipitori ei nu mai pleacä in lume pentrucä treptat dar sigur duhul lumii il gäsesc acasä in adunäri sau la ,,conferinte si evanghelizäri”unde au din plin pärtäsie cu lumea adicä se fac vräsmasi cu Dumnezeu.(vezi Peniel 2011).Poporul nu mai e condus de Dumnezeu ci de oameni care fac contracte cu lumea sä ducä sufletele in rätäcire.Moise nu se misca din loc färä Domnul.El stia cä färä El nu este biruintä.Iar Dumnezeu nu se pogoarä intro adunare lumeascä.Nu vine la pärtäsie cu lumea.Sä nu ne inseläm singuri!Cuväntul lui Dumnezeu se implineste.El este da si Amin!

    Isaia4:1
    Sapte femei vor apuca in ziua aceea un singur bärbat,si vor zice:,,Vom mänca päinea noasträ insine,si ne vom imbräca in hainele noastre insine;numai fä-ne sä-ti purtäm numele,si ia ocara de peste noi!”

    Ortodocsi,catolici,penticostali, baptisti,adventisti,ostasi….Toti pun numele lui Hristos peste ei.Fiecare cu invätätura lor si cu obiceiurile lor.
    Adevärata päine este insä cea ce s-a pogorät din cer si cei care o vor mänca in chip vrednic vor avea viatä in ei insisi.

    Mica 6:8
    Ti s-a arätat omule, ce este bine si ce alta cere Domnul de la tine,decät sä faci dreptate,sä iubesti mila,si sä umbli smerit cu Dumnezeul täu?”

    Doamne ajutä-ne!

  5. Draga Dorin Pele
    Nu te cunosc, dar din cate ma citit in postarile tale imi dau seama ca vazi lucrurile foarte bine. In privinta „monopolizarii” ai perfecta dreptate.
    Eu m-am separat de COG dupa 26 de ani, dar cu nici un gand ca vreodata sa ma mai unesc cu o alta organizatie care are aceleasi principii. ” aceiasi Marie dar o alta palarie ”
    Unirea mai mult cu Domnul si a lucra in missiunia Lui e mult mai bine si la urma rasplatita 100% , nu dat afara sau excomunicat dupa zeci de ani de adevarata slujire cum fac unele organizatii..
    God Bless

  6. Dumneavoastră ne plonjați într-o confuzie enormă. Mai întâi deranjează „subordonarea Bisericii față de Statul comunist” chiar și acum când comunism nu mai este. Noi luptăm încă împotriva lui. Apoi apare o problemă nouă: „la 21 de ani de la Revoluție noi ne cocolișim la pieptul Statului” Este și aici vorba de statul comunist, sau pur și simplu suntem îndemnați a fi împotriva Statului?
    Dvs. ca teolog cred că aveți idee despre teoria celor două săbii inaugurată în 494 de Gelasius, prin Duo sunt, unde auctoritas sacrata pontificum și regalis potestas sunt așezate ca divine și trebuie să lucreze împreună în armonie. Alții merg mai departe, la cele două săbii din Luca 22:38, completat cu Romani 13:1… și 1 Petru 2:13-17. Lămuriți-mă cărui stat trebuie să se opună creștinii?
    Mulțumesc frumos.

    • Ați sărit de unul singur și din proprie inițiativă în confuzia pe care o acuzați. Eu nu încurajez nesupunerea civilă. Dar trebuie să denunțăm ingerințele Statului în viața Bisericii, în recunoașterea acestora, în stabilirea titulaturii, în stabilirea slujbelor, a autorității bisericiești etc.

    • Vali Horlescu spune:

      Deoarece ati folosit pluralul imi permit sa va dau si eu un raspuns.
      E laudabil ca aveti capacitatea de a va insoti postarea cu citate latine, referinte istorice si biblice, insa, toate acestea n-au fost decat suportul de pe care singur ati plonjat in confuzia enorma”.(Atentie la folosirea pluralului, eu n-am plonjat in confuzie!)
      In postarea sa, fratele Vasilica, nu indeamna nicaieri la nesupunere civica, ca sa aiba sens intrebarea dumneavoastra din final.
      Fratele Vasilica vorbeste despre nostalgiile unui pastor din conducerea CP care ar vrea sa-si regleze conturile cu unii care isi spun ,”pastor, pastor, pastor” si n-au o structura religioasa in spate, cu mana autoritatilor statalui ca pe vremea comunismului. Probabil astfel de pastori resimt faptul ca nu mai pot reclama la autoritatile statului ca sunt asociatii si fundatii care fac evangelizari , tabere PENIEL,botezuri, etc.etc., fara autorizarea CP, si sa ceara defiintarea lor si arestarea liderilor.

      • Fără să încerc a spori taina lumii cu intervenţia mea, am totuşi o întrebare. Să zicem că trăiţi în Anglia, Australia sau Canada, unde statul şi legile în vigoare protejează pe homosexuali şi lesbiene faţă de posibilele predici împotriva acestor orientări. Sunt datori pastorii şi credincioşii creştini cu supunere ‘civică’ sau ‘civilă’, sau nu, în acele locuri?

        • „Nu v-am poruncit noi cu tot dinadinsul să nu învăţaţi pe norod în Numele acesta? Şi voi iată că aţi umplut Ierusalimul cu învăţătura voastră şi căutaţi să aruncaţi asupra noastră sângele acelui Om.”
          Petru şi apostolii ceilalţi, drept răspuns, i-au zis: „Trebuie să ascultăm mai mult de Dumnezeu decât de oameni! (Faptele apostolilor 5:28-29)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s