Biserica penticostală română: Quo vadis? (4). Monopol?

Voi reda în continuare încă un paragraf din viziunea unui slujitor despre drepturile și libertățile religioase:

Art. 41 aduce în discuție un lucru pe care noi nu am avut timp astăzi să-l discutăm dar îl vom propune. Întrucât există din nefericire o recrudescență a bisericilor care poartă titulatura de penticostale fără ca ele să facă parte din Cultul Penticostal, veți găsi peste tot biserici numite penticostale, ele sunt de fapt biserici dizidente, legea interzice expres ca o biserică care nu este penticostală și nu aparține cultului penticostal să poarte titulatura de penticostală . Art 41 spune că și acest lucru este o încălcare a legii. Deci dacă o biserică nu face parte din cultul penticostal și se intitulează pe sine penticostală încalcă legea. Această dispoziție legală trebuie avută în vedere pentru că pe viitor bisericile care nu vor face parte din cultul penticostal și vor vrea să se intituleze penticostale însemnează că sunt în afara legii.

Vreau să spun apăsat că știu foarte bine cât rău au făcut unele biserici dizidente în România, înainte și după Revoluție. Desigur, știu și cum au ajuns inițial unele biserici să se declare dizidente, mișcare la care au aderat pentru o vreme chiar și Trandafir Șandru, Șandor Vasile, Constantin Caraman, Gașpar Vasile, Costache Ioanid etc. Toți erau numiți de către conducerea de atunci dezidenți și au fost chiar dați pe mâna autorităților. Cu timpul, mișcarea dizidentă s-a compromis și cei care au avut o înțelegere matură a doctrinei penticostale s-au îndepărtat de dizidenți.

De la a nu fi de acord cu învățătura și practica unor dizidenți, până la ne folosi de legea laică pentru a le interzise asocierea lor cu penticostalismul, este o cale lungă. Doctrina și mișcarea penticostală sunt ceva care depășește cu mult granițele țării noastre și cultura noastră. Vi-l imaginați pe Pavel făcând plângere la cezar pentru că unii învățători sau falși apostoli învățau o altă doctrină? Pavel ajunge în fața cezarului ca acuzat, nu ca acuzator:

Pavel a zis: „Eu stau înaintea scaunului de judecată al cezarului; acolo trebuie să fiu judecat. Pe iudei nu i-am nedreptăţit cu nimic, după cum ştii şi tu foarte bine. Dacă am făcut vreo nedreptate sau vreo nelegiuire vrednică de moarte, nu mă dau în lături de la moarte; dar, dacă nu este nimic adevărat din lucrurile de care mă pârăsc ei, nimeni n-are dreptul să mă dea în mâinile lor. Cer să fiu judecat de cezar.” (Faptele apostolilor 25:10-11)

Ce facem cu bisericile care nu au învățături și practici dizidente, ci sunt 100% penticostale în doctrină, dar doresc să fie biserici penticostale independente? Este Duhul Sfânt limitat să lucreze după aceleași principii și în cadrul altor biserici? Trebuie să faci parte din Cultul Creștin Penticostal Biserica lui Dumnezeu Apostolică pentru a putea adera la doctrina penticostală? A ajuns Împărăția lui Dumnezeu să fie egalul Cultului Penticostal? Atunci să punem copyright și pe botezul cu Duhul Sfânt și să nu le mai dăm altora voie să folosească această expresie!

Fraților, dați cezarului ceea ce este al cezarului. Ca să-l parafrazez pe Wurmbrand, cezarul nu are în chestiunile bisericești nimic, așa că dați-i un șut…

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

30 de răspunsuri la Biserica penticostală română: Quo vadis? (4). Monopol?

  1. Si uite asa imi dau seama ca daca ar fi mari si tari penticostalii (si ma tem ca nu numai ei) ar avea aceleasi pretentii „teritoriale” de la stat ca si actuala biserica majoritara.

    • Nu știu cum s-ar ajunge la pretenții teritoriale.

      • Am pus „teritoriale” intre ghilimele. In fapt doream sa spun ca penticostalii, daca ar fi mari si tari, cum incep sa fie (300 mii nu e mic numar) ar urma calea crestinismului institutionalizat de dupa legalizarea acestuia in imperiu: de la persecutat la persecutor. De la lauda cu legea harului la lauda cu legea cezarului (ceea ce face slujitorul de care pomeniti). Numaidecat si-a ridicat nitel capul amenintat de hidra comunista si deja viseaza sa vaneze el capete dizidente „pentru intarirea climatului duhovnicesc”. Grr, numa sa nu pregateasca Dumnezeu in culise vreo persecutie sa nu li se suie la unii la cap Puterea.

      • mihailandrei spune:

        Sub nici o forma nu e permis ca o sleahta de pedofili sa beneficieze de drepturi colective.

        Putini oameni stiu că Asociatia Americană de Psihiatrie (A.P.A.) a redefinit pedofilia. A.P.A. a modificat semnificativ criteriile pentru diagnosticarea pedofiliei, exact cum au făcut şi în cazul homosexualităţii.

        http://mihailandrei.wordpress.com/2011/06/26/pedofilie-nu-mai-este-o-dereglare/

        Treaba e clara ,o sa-i vedem in strada si pe pedofili , vor proceda ca poponarii, vor dori si ei drepturi.

        Pedofilii folosesc deja spaţiul virtual pentru a se organiza si militează pentru dreptul lor la … dragoste!

        In SUA au o organizaţie, NAMBLA (North American Man/Boy Love Association), care editează şi o revistă ce se poate comanda on-line.

        In Olanda există un post de radio on-line pentru boyloveri, “Your Boylove Pride Station”, dar şi o revistă lunară, OK Magazine.

        In Danemarca există, de asemenea, o asociaţie care militează pentru recunoaşterea lor ca “minoritate sexuală”.”Legea cunoaşte limite, dragostea – nu”, aşa sună sloganul campaniei.In Danemarca, discriminarea sau înjosirea unei persoane pentru orientarea ei sexuală este interzisă.

  2. john_m spune:

    Propun sa se infiinteze la nivelul cultului un ordin care sa se ocupe de disciplinarea celor care folosesc titulatura de penticostal fara a fi afiliati cultului precum si obligatia tuturor penticostalilor din cult de a raporta acestui ordin daca au cunostinta de astfel de structuri care nu sunt supuse cultului. Apoi sa se urmareasca aceste sesizari si cei vinovati sa fie pusi sa scrie o adeziune la cult sau sa fie dati pe mana autoritatilor statului. Trebuie aparat termenul penticostal de toti cei care il folosesc fara autorizatie. Ar fi indicat ca membrii acestui ordin sa citeasca literatura care sa ii inspire, in mod deosebit cea care relateaza practica altor culte cu experienta in „apararea credintei”.

    • Sună ironic, dar, din păcate, aceasta este o interpretare dată de un lider din Comitetul Executiv.
      În art. 41 nici nu se vorbește despre așa ceva, ci doar de disponibilitatea titulaturii unei noi organizații. Adică spiritul legii este diferit de ceea ce spune liderul menționat, care ar dori mai mult control și monopol din partea Statului.

      • stefan spune:

        Daca vor monopol e bai mare, inseamna „comunismul no muritu numai un pic so hodinitu” .
        Din intelesul art.41 rezulta insa destul de clar si pentru cei „fara minte” a se citi „stiinte juridice” ca este vorba despre libera denumire pentru infiintarea unei organizatii, fundatii sau asociatii

  3. nelutujoldes spune:

    Cred ca titulatura este problema si nu doctrina. Poti avea doctrina biblica si penticostala fara a face parte din CCPR sau a te numi penticostal. Cred ca Vasilica forteaza putin afirmatiile fratelui in discutie si reinterpreteaza spusele lui.
    Se poate observa din ultimele posturi tendinta spre anarhie a fratelui nostru Vasilica.

    • Dragă Nelutu, nu încetezi să mă uimești. Ai sesizat tendința mea spre „anarhie”? Uau! E bine că există și păzitori ai tendințelor fraților lor.
      Deci tu recunoști că poți avea doctrină penticostală fără a face parte din CCPR, dar nu le recunoști dreptul acelor persoane să își definească credința lor așa cum este din punct de vedere doctrinar, teologic, practic.
      De ce ar avea cineva o doctrină pentiostală dar să se numească mai știu eu cum? Cine ne dă drept de monopol asupra unei doctrine? Am primit și noi, la rândul nostru „copyright” de la Azusa Street sau de la Topeka, Kansas?
      Eu nu am forțat deloc afirmațiile fratelui, ci le-am redat exact așa cum au fost formulate pe acest subiect, integral.

      • nelutujoldes spune:

        Repet, problema este de titulatura si nu de doctrina sau de crez. CCPR nu detine monopolul asupra doctrinei cum spui. Observ ca vrei sa duci discutia intr-o directie care nu are nimic de-a face cu realitatea. Problema este ca exista in Romania la ora aceasta o organizatie care se numeste CCPR iar daca vrei sa te numesti penticostal trebuie sa ti cont de aceasta realitate. Altfel, poti fi un crestin cu crez penticostal fara sa te numesti asa. Nu vad unde e marea problema de care vrei sa ne pazesti prin aceste postari.

        • virgilc spune:

          Nu cunosc legislatia romana, cum se pare ca nici personajul misterios care a „explicat” legea nu o cunoaste. Stiu ca atat in SUA cat si in Germania, nici cuvantul „penticostal” nici cel de „pastor” nu sunt marca inregistrata, nu exista drept de copyright asupra lor. Acestea sunt cuvinte din bagajul general al limbii si nu pot fi inregimentate!

          Daca eu vreau sa ma numesc penticostal, legea nu ma poate pedepsi!
          In Ro, spre deosebire de alte tari, CCPR cu concursul larg al PCR a incercat sa monopolizeze termenul de penticostal. Ceea ce este inadmisibil intr-o tara care se pretinde democratica!
          In tarile unde se respecta libertatea religioasa, exista MULTE culte penticostale!
          Din punct de vedere biblic se poate discuta pe baza acestui lucru. Din punct de vedere socio-politic, nu exista alta varianta: pluralism sau dictatura!

          Oare care este forma laudata de personaj? Dar de dv.?

        • Interesant este că până și cuvântul „ortodox” nu este monopoloizat. Termenul apare în denumirea a două culte recunoscute oficial. BOR și Biserica Ortodoxă de Stil Vechi.

        • Neluțu, ai dreptate!

          În prima frază spui: „Problema este de titulatură și nu de doctrină”.
          Pe la mijloc a spus: „Problema este că există în România o organizați care se numește CCPR iar dacă vrei să te numești penticostal treubuie să ții cont de această realitate.”
          Însă în ultima propoziție închei apoteotic: „Nu văd unde este problema”.

          Părerea mea: Cred că ai dreptate în toate cele trei fraze, dar la cea din urmă ai mare dreptate. Nu poți vedea care este problema și asta este trist. Măcar de era vorba de niște subtilități, dar din nefericire este vorba de valori esențiale ce nu pot fi negociate de un om liber și demn.

        • nelutujoldes spune:

          Frate Vasilica, din pacate, ironia nu rezolva lucrurile.

        • Nu văd care este ironia. Problema este de formulare, este în titlu, nu în doctrină.😉

          Am parafrazat spusele tale pentru a te ajuta să înțelegi mai bine că o formulare problemă nu a survenit în mod întâmplător. Dacă împărtășim valori democratice, dacă înțelegem ce este demnitatea ființei umane și de ce în chestiunile de credință nu trebuie Statul să dicteze crezul cuiva, atunci te vei apropia de miezul problemei.

    • Frate Nelutu, ai fost cumva la conferinta pastorala despre care vorbeste fratele Vasilica?
      Sau ai urmarit (auzit) discursul fratelui din conducerea Cultului Penticostal?

    • Vali Horlescu spune:

      Daca am fi fost inainte de „90, ar fi fost nevoie de o simpla sesizare la DSS sau DC si acestea s-ar fi ocupat sa tempereze aceasta „tendinta” a fratelui Vasilica
      Trist pentru unii, suntem in 2011 si desi e cine sa sesizeze nu avem departamente care sa solutioneze.

  4. intrebatorul spune:

    o intrebare se impune: cine sa fie oare „fratele”?

    deci, e lider, hm…
    e pastor…
    chiar si slujitor…
    face parte din Comitetul Executiv…
    Asaaaa….

    dar totusi cum il cheama?

    Ar trebui sa stim. Nu ca as fi io curios dar…sa ne rugam pentru el…:))

  5. Pingback: 12 postări în Top 100 WP (24.06.2011) « România Evanghelică

  6. Aceleasi tendinte sunt si aici in America. Uniunea Penticostala Romana vrea sa aiba monopolul peste „tot ce misca in tara asta…” Tocmai de aceea au orchestrat aceasta „lupta de gherila” impotriva Miscarii Peniel. Deocamdata au vrut doar sa-i intimideze pentru ca incearca sa intre pe terenul lor. Se incearca o „unionizare” fortata a Bisericilor, Organizatiilor, s.a. In curand vor ajunge mai rai ca si comunisti de pe vremea colectivizarii. Fantomele comunismului mai bantuie prin mintile acestor oameni care nu inteleg dinamica Bisericii lui Hristos. Doamne ai mila!
    http://dorinpele.wordpress.com/

    • Dragă Dorin, în America miza este alta decât în România. În America vorbim de arii de influență, fiindcă sunt vreo 4 grupări. Totuși, mi-ar fi greu să cred că se încearcă o „unionizare”. Nu cred că există premise pentru așa ceva. În România vorbim de un monopol și un cadru foarte strict susținut de biserica majoritară, care convine și Cultului din motive conjuncturale, neprincipiale.

    • Draga Dorin Pele
      Nu te cunosc, dar din cate ma citit in postarile tale imi dau seama ca vazi lucrurile foarte bine. In privinta “monopolizarii” ai perfecta dreptate.
      Eu m-am separat de COG dupa 26 de ani, dar cu nici un gand ca vreodata sa ma mai unesc cu o alta organizatie care are aceleasi principii. ” aceiasi Marie dar o alta palarie ”
      Unirea mai mult cu Domnul si a lucra in missiunia Lui e mult mai bine si la urma rasplatita 100% , nu dat afara sau excomunicat dupa zeci de ani de adevarata slujire cum fac unele organizatii..
      God Bless

  7. Pingback: Biserica penticostală română: Quo vadis? (5). Cler și laici. | Răscumpărarea memoriei

  8. dorinpele spune:

    Deocamdata pot sa iti spun ca e mai mult decat ceea ce se vede la prima vedere. Chiar daca nu exista toate premisele acum , exista tendinte vadite de a prelua modelul de la Cultul dim Romania. Uniunea Penticostala Romana din America doreste sa devina un fel de „Cultul Penticostal Roman” care se va diferentia fata de cel din Romania doar prin cateva aspecte . In ce priveste celelalte grupari, ele sunt tot mai nemultumite de organizatiile la care sunt afiliate, iar cele independente sunt „ofertate” de Uniune . Se face un „lobby” puternic chiar prin lucratorii care slujesc in aceste Biserici si sunt ordinati de Uniune. Asa ca , s-ar putea ca in scurt timp dinamica lucrurilor sa se schimbe.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s