Comunicatul – acum despre conținut

Spuneam în articolul precedent că autorii uită să caute soluții. Au tot analizat, au constatat, au observat, dar documentului îi lipsesc ideile sau propunerile pentru îmbunătățirea lucrării cu tinerii. După respingea „atmosferei” de la Peniel, comunicatul anulează unilateral protocolul, iar apoi le pasează bisericilor problema: „să se implice în inițierea și desfășurarea unei activități cu tinerii”. Cam puțin, fraților! Cultul are un Departament Național de Tineret. Este datoria acestui Departament să ofere soluții. O asemenea formulare lapidară ascunde de fapt eșecul Cultului Penticostal de a iniția o lucrare eficientă cu tinerii în cei douăzeci și unu de ani care s-au scurs de la Revoluție.

Comunicatul ne oferă câteva fraze rupte probabil din manualul de teologie dogmatică ortodoxă. Încercând să teoretizeze interdicțiile legaliste, ne oferă o definiție care nu se potrivește cu învățătura Bibliei:

„Asumându-și riscul de a fi etichetat drept tradiționalist, îngust sau chiar retrograd, el [Cultul] a afirmat consecvent principiile curate și statornice ale Sfintelor Scripturi în ce privește valorile eterne ale Împărăției lui Dumnezeu: solemnitatea, evlavia, smerenia, simplitatea, separarea de spiritul lumii etc.”

Inedită această prezentare a „valorilor eterne ale Împărăției”. Definiția Ap. Pavel nu se intersectează deloc cu cea a autorilor Comunicatului (despre care am stabilit că nu sunt Consiliul Bisericesc, ci numai o parte dintre consilieri). Pentru Pavel, Împărăția se definește în cu totul alți parametri:

„Împărăţia lui Dumnezeu nu este mâncare şi băutură, ci neprihănire, pace şi bucurie în Duhul Sfânt.” (Romani 14:17)

Nu este momentul pentru o dezbatere teologică amplă (din păcate nicăieri nu se creează un asemenea spațiu – e mai comodă denunțarea lucrării cu tinerii decât dialogul cu ei), însă suita de trăsături ale Împărăției din Comunicat bate moneda pe solemnitate și simplitate (doi termeni care nu apar nici măcar o singură dată în Biblie). Ap. Pavel era mai preocupat de bucuria care caracterizează viața credinciosului intrat în Împărăție. Cum interpretăm această bucurie în contextul românesc este o altă discuție, dar sunt convins că este imposibil de înființat o lucrare de tineret veritabilă câtă vreme excludem spiritul de sărbătoare din închinarea și slujirea tinerilor. Prin incapacitatea de a integra bucuria se poate explica o bună parte din eșecul Cultului de a dezvolta o lucrare cu tinerii în ultimele două decenii. Ca în parabola lui Isus, fratelui cel mare îi scapă semnificația bucuriei.

Mergând mai departe, autorii trec de la teologie la știința comunicării.

„Sfânta Scriptură ne obligă să folosim o vorbire duhovnicească pentru lucrurile duhovnicești, 1 Cor. 2: 13, și mișcările trupului sunt „o vorbire”, transmit un mesaj.”

Dacă mișcările trupului sunt „o vorbire” și „transmit un mesaj”, de ce se declară autorii împotriva pantomimelor? Comunicarea prin limbajul trupului este prezentă și în Vechiul Testament, dar și în Noul Testament. Prorocii au ilustrat adevăruri importante fără cuvinte. Dumnezeu vorbește și prin intermediul imaginilor, al viselor și vedeniilor. Dacă a fost bun în vechime, cine are dreptul să anatemizeze azi un mijloc de comunicare? Atenție! Nu susțin dansul și nici trupele de necredincioși, dar pantomima poate ilustra în mod magistral un mesaj.

Desigur, cea mai importantă afirmație din comunicat, este cea prin care este denunțat protocolul:

„Cultul Creștin Penticostal anulează unilateral acordul de colaborare cu Fundația Peniel…”

Deși nu Cultul anulează, nici măcar Consiliul Bisericesc, e bine să deslușim semnificația acestor cuvinte. Când fiul cel mare s-a întors acasă, și-a întâmpinat Tatăl și fratele cu multă condescendență. Solemn. Decent. Harnic. Niciodată nu ieșise din voia Tatălui. Cu mult patos a denunțat unilateral greșelile fratelui mai mic și amnezia bătrânului tată. Foarte interesant e faptul că în cuvântarea sa el rostește adevărul. El era harnic, iar fratele său era un destrăbălat. De aceea, „s-a întărâtat de mânie şi nu voia să intre în casă.”

Tatăl nu devenise „liberal”. Nu era nici uituc. Fusese rănit peste măsură de fiul său și putea să-i reproșeze multe. Însă El era preocupat de recuperarea fiului pierdut. Preocupare care nu se întrevede în rândurile comunicatului.

Dragi frați, comunicatul tinerilor din Fundația Peniel a fost șansa cea mai mare pe care v-au oferit-o ultimii douăzeci de ani de a vă apropia pe fii voștri. Ei greșiseră și au recunoscut-o până să îi trageți de mânecă. Poate nu au venit atât de spășiți acasă pe cât v-ați dorit, poate că nu și-au cerut iertare cum ați fi așteptat, poate că în multe privințe răspunsurile lor nu erau cum doreați. Dar era momentul ideal să îi chemați, să le puneți întrebări, să deschideți Scriptura și să le arătați unde au greșit, să găsiți o cale mai bună de dare de socoteală și de a îi influența în bine. Era și mai bine să îi fi chemat la dialog imediat după ce invocata încălcare a protocolului, în loc să îi criticați prin țară pe la conferințele de tineret (nu dăm nume).

Ați avut dreptate și când ați spus că „este evidentă amestecarea «grâului cu pleava»”, fiindcă nu a fost totul cum trebuia la aceste conferințe. Dar ideea de a azvârli și grâul în foc de unde v-a venit?

Le-ați cerut „separarea de lume”, un sfat biblic, dar de ce voi ați practicat tocmai separarea de frații mai slabi? Așa îi veți câștiga? Așa se va îndrepta climatul conferințelor Peniel?

Tinerii din România au nevoie de frați mai mari, mai maturi, mai înțelepți, și nu de un Big Brother. Chiar în aceste zile se desfășoară Tabăra Peniel în centrul țării. Fie ca Domnul să ridice în țara aceasta lideri frați mai mari care să fie în stare să construiască poduri către inima tinerilor români.

Va urma

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la Comunicatul – acum despre conținut

  1. mike o spune:

    Draga fr Vasilica
    Eu cred ca se comite o mare gresala atit din partea CP cit si din partea celor care compara si judeca Penielul dupa regulile unei biserici locale.
    Penielul este o organizatie crestina, fara membri, fara pastor, fara o doctrina personala,nu fac acte de cult la aceste tabere, ca atare fara autoritate fata de cei ce participa la intilnirile lor.Eu cred ca nici CP nici cei care ii defaima nu sunt constienti de faptul ca atit Penielul cit si alte organizatii asemanatoare lor, sunt atit de necesare pentru a atage la Cristos pe cei care ezita sa viziteze bisericile crestine.Sunt foarte multi dintre participanti la aceste conferinte(tabere crestine) care s-au intors la D-zeu in aceste tabere crestine, si care probabil ca n-ar fi intrat intr-o biserica crestina nici odata.CP trebuia sa realizeze si faptul ca cei care si-au predat viata D-lui la aceste tabere crestine, la sfirsitul taberei, care dureaza aproximativ, o saptamina, pleca acasa unde vor cauta bisericile locale pentru a fi botezati si a deveni membri in aceste biserici locale.In final tot cei din bisericile locale ii vor avea si se vor putea ocupa de cresterea lor spirituala si ai invata cuvintul lui D-zeu.Cei de la Peniel nu-i pot indoctrina pe parcursul unei saptamini.De fapt ceea ce face Penielul ar trebui sa faca orice biserica locala, s-au macar sa incurajeze, pe cei ce fac acest lucru.
    D-l ISUS ne-a poruncit sa mergem in toata lumea sa vestim evanghelia si sa-i aducem pe oameni la Cristos, n-a zis stati linistiti si comfortabili in comfortul bisericilor voastre si asteptati oameni sa vina la voi.Ca atare sa nu ne miram cind participam la botezuri in apa in bisericile noastre, ca dintre citi se boteaza, 90% daca nu chiar mai mult sunt copii nostri.
    Mi-a placut o ideie, a fr Petrica Lascau.Dinsul le propunea celor de la CP, sa-l invite pe Oli la o intilnire si dupa ce clarificau toate lucrurile sa-i ofera slujba de lider de tineret din Romania.Cred ca a fost o ideie foarte buna prin care lucrarea lui D-zeu cu tinerii avea mult de cistigat.Oli are o chemare si o dragoste speciala in aceasta directie.
    In ce priveste metodele si felul cum s-a procedat fata de Peniel, nu ma mira de loc, le-am trait pe propia piele.Domnul sa aiba mila si sa dea multa lumina, tuturor celor care sunt in pozitii de decizie.
    Sa nu ne trezim ca luptam impotriva lucrari lui D-zeu.
    Am scris aceste rinduri cu multa frica de D-zeu si cu multa dragoste pentru toti, conservatori si liberali deopotriva.God bles you all.

    Mike O

    • Dragă Mike, dacă exista cultura dialogului, cât de multe probleme erau rezolvate înainte de a se numi „problemă”!
      Dă-mi voie să reiau și eu îndemnul lui Gamaliel: „Să nu vă pomeniţi că luptaţi împotriva lui Dumnezeu!” De asta cred că e nevoie de mai multă atenție când lipim etichete „eretic, pierdut etc” pe lucări cu care nu suntem de acord.

  2. Calin spune:

    […] Singura intrebare ramane aceasta: Daca cei de la peniel si-au cerut iertare si pe viitor promit sa fie mai atenti, ce rost mai au comunicatele? Ori incidentul era defapt pretextul asteptat?

  3. Ma numesc Florentina și nu doresc sa vorbesc în numele nimănui, decât al meu.
    Simt o imensa durere in suflet in timp ce redactez aceste randuri.
    Pentru mine „Peniel” a insemnat si inseamna enorm, cu adevarat fata lui Dumnezeu. A fost locul in care Dumnezeu mi-a vorbit „pe limba mea” nevoilor pe care le aveam. De-a lungul anilor am invatat cum sa ma apropiu de Dumnezeu, si cum sa fiu de folos in biserica din care fac parte.”Nu-s prea mic sa fiu in armata Lui” asa cantam cand eram copii… insa nimeni nu a investit in mine cu toate ca vroiam sa slujesc… Eram o adolescenta de 17 ani care avea nevoie de sprijin… l-am primit la Peniel iar mai apoi am fost invatata cum sa il daruiesc mai departe,asa cum l-am primit. Biblia spune clar „Nimeni sa nu iti dispretuiasca tineretea” ei asta au respectat.Au investit in tineri ca si mine.Au trecut 5 ani de atunci,iar acum slujesc si eu la randul meu altor fete. An de an am vazut pe Duhul sfant la lucru… Si cu toata retragerea Cultului penticostal, Dumnezeu si-a facut simtita prezenta in tabara(unde am fost prezenta).Lucrarea Lui nu se limiteaza la un acord,un cult ori o titulatura religioasa…. ambalajul nu are nicio valoare fara continut, nici religiozitatea fara credinta autentica traita. Dumnezeu a lucrat minunat.
    Ma doare enorm ca multi nu inteleg… Dumnezeu nu ne-a dat niciodata materialele sa construim ziduri,ci poduri. Dumnezeu ne-a chemat sa ne unim… sa ne dam mana unii altora. Sa mergem impreuna spre destinatia finala… Doamne ajuta-ne!

  4. George Beck spune:

    Desi locuiesc in Statele Unite, comunicatul Cultului Penticostal transcende granitele geografice si ne afecteaza si pe noi aici. In luna August am avut privilegiul de a experimenta efectele negative ale comunicatului in biserica din Dallas. Desi suntem o biserica independenta, biserica si-a retras suportul pe care ani trecuti l-a oferit tinerilor „mergareti” la taberele Peniel USA. Cu toate acestea anul acesta am fost martor unor lucrari deosebite, marturisiri care pot avea loc doar intr-o asa imprejurare. Tinerii si-au lasat poverile si si-au crucificat patimile (simbolic vorbind) la crucea special amenajata de organizatori.
    Avem de a face cu o generatie de uzura. Prin simplul fapt caci comunicatul vorbeste pe un ton de „edict” ma face sa ma gandesc la biserica din care ne-am desprins in urma cu doar 100 ani. Daca penticostalismul roman continua pe aceasta panta, in scurt timp vom asista la scene care cu 20 ani in urma nu ni le-am putut imagina. Imi manifest speranta in Puterea Transformatoare a Cuvantului lui Dumnezeu. Daca nu a fost prea tarziu pentru talhar, nu este prea tarziu nici pentru liderii nostri.
    Vasilica vorbeste de parca intr-adevar tinerii sunt cei care au mai mare nevoie de pocainta. Sunt martor ocular evenimentelor cotidiene si pot sa afirm cu tarie caci tinerii stiu sa se caiasca si sa se pocaiasca. Cand ai vazut ultima data un prelat penticostal caindu-se? Desigur caci aceasta scena nu se potriveste cu imaginea impartitorului de har de la amvon!
    Parafrazand: Daca poporul Meu se va pleca si se va smeri, Eu Ii voi vindeca tara! Nu doar tinerii, ci si prelatii!

  5. Lucian Oniga spune:

    George: „If God is for us, who can stand against us?” Asa cantau tinerii in tabara, nu-i asa? E vremea sa ne incredem mai mult in Dumnezeu! El isi apara lucrarea mai bine decat o putem face noi. De fapt, nici nu cred ca ar trebui sa aparam noi lucrarea Domnului. Treaba noastra e sa nu ne lasam distrasi de Tobia si de Sambalat, ci sa slujim generatiei noastre „dupa planul lui Dumnezeu” cu toata daruirea! Domnul sa ne ajute la aceasta!

  6. catmiel spune:

    Cat timp fiecare crede ca face ” lucrarea Domnului ” ,dupa cum stie el ,polemica nu se va sfarsi. Trebuies enuntate lini de ghidare ca toti sa fie ” o inima si-un cuget ” altfel dezbinarea va distruge pe fiecare.

  7. ovidiu spune:

    Liniile de ghidare au fost enuntate de Hristos. Sigurul lucru este ca noi suntem interesati in mare parte de interesele noastre personale (doctrine, traditii), lasindu-l Hristos deoparte. Acestea sunt cuvintele celui care a trasat liniile de ghidare: „Să iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, şi cu tot cugetul tău.” „Aceasta este cea dintîi, şi cea mai mare poruncă.
    Iar a doua, asemenea ei, este: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.”
    În aceste două porunci se cuprinde toată Legea şi Proorocii.” Mi se pare mie ca biserica penticostala este concentrata numai asupra primei porunci si vreau sa atrag atentia ca este vorba de PORUNCI nu de sfaturi. Dumnezeu ne-a creat asa de diversi, ceea ce denota ca nu-i place monotonia. Folosindu-ne de darurile diverse pecare fiecare le detinem haideti sa inaintam imparatia lui Dumnezeu si probabil ca primul lucru care ar trebuii sa facem ar fii sa ridicam barierele DOCTRINALE. (ce religie o fi avind Hristos?)

  8. Pingback: Sprijin penticostal pentru Funația Peniel | Răscumpărarea memoriei

  9. Pingback: Sprijin penticostal pentru Funația Peniel « CrestinTotal.ro

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s