Răspuns pentru David Damian

Câteva comentarii primite pe site săptămâna trecută așteaptă un răspuns. I-am promis lui David Damian că după revenirea în țară îmi voi face timp să îi răspund. (Comentariile la care fac referire le puteți citi aici și aici.) Ideile subliniate destul de apăsat de David Damian arată că ori nu a citit cartea despre care vorbește, ori nu i-a priceput mesajul. Sunt câteva chestiuni la care voi face referire mai în detaliu:

1. Comentariile sale atestă faptul că preferă o istorie mitizată în locul celei adevărate. Este o opțiune la care stimabilul meu oponent are dreptul să adere, dar pe care nu o împărtășesc, din mai multe motive. Biblia nu ezită să ne arate adevărul necosmetizat. Or, după principiul  enunțat de David,

„Orice societate pazeste valorile fondatoare cu atentie ori altfel ele risca sa intre intro deriva perpetuala (sic!)”.  

Aici sunt două probleme: (1) Ce înseamnă „a păzi” valorile noastre? și (2) Care sunt valorile noastre? Pentru mine, a păzi valorile nu înseamnă nicidecum a trece cu vederea factorul uman, cu slăbiciunile sale. Iar valorile bisericii penticostale nu sunt nicidecum oamenii, clădirile sau obiectele, ci învățătura biblică despre plinătatea Duhului.

2. Comentariile lui David conțin mai degrabă un atac la persoană, un proces de intenție.

„E usor acum cand ei sunt majoritatea morti sa scriem o noua istorie care sa serveasca interese proprii.”

„… pentru a culege roadele popularitati in prezent (…) benefic pentru poftele noastre telurice.”

David, oricine are o opinie pro sau contra poate fi acuzat la fel de simplu că are o agendă proprie. Și tu, și ceilalți care comentează. Dar acest gen de comentarii se cheamă atac la persoană, nu argumentare validă pe tema aflată în discuție.

3. Explicațiile lui David legitimează compromisul. Iată o frază care m-a surprins:

Faptul ca se regasesc mai rar si situatii in care evident uni frati au facut compromisuri nu ar trebui sa reprezinte o mare surpriza. Este natura noastra umana sa compromitem. Ori de vreme ce noi nu suntem perfecti a actiona ca si cum am fii ar duce la tot felul de extreme nedorite.

Mai înainte, în comentariul său mă acuza că am „terfelit memoria cultului pentincostal în perioada comunistă”. Din păcate, abia citatul de mai sus, care îi aparține, o face din plin. David recunoaște că au fost compromisuri, dar le consideră „naturale” și le trece cu vederea, pentru că „nu suntem perfecți”. Dar nu uită, mai apoi, a spune că ei sunt etalonul, că atunci a lucrat Dumnezeu și că ei sunt exemplul nostru (vezi aceste comentarii). Dacă vânzarea de frați pentru cineva este o chestie „naturală”, dacă încasarea unor solde de la Securitate poate fi justificată în oricare fel, dacă limitarea manifestărilor Duhului în biserici era un compromis necesar, asta ține de discernământul domniei sale. Pentru mine acestea sunt păcate de care trebuie să ne dezicem. Pentru David, exemplul acestora îl face să declare:

„au reusit o puritate insotita de o evlavie curata in fata lui Dumnezeu!!.”

Ceea ce conduce la aceste concluzii șocante este faptul că el îi pune pe toți indivizii dintr-o generație în aceeași categorie. O generalizare mai generalizantă nici că se putea. Răscumpărarea memoriei insistă pe faptul că fiecare individ a avut de ales între compromis și adevăr. Iar cei mai mulți credincioși, cei despre care păstrezi amintirile acelea frumoase, au fost într-adevăr oameni ai lui Dumnezeu care nu au intrat în hora Securității.

4. Obiecțiile ridicate în acele comentarii sunt o dobadă de superficialitate în înțelegerea metodelor și obiectivelor urmărite de Securitate. Faptul că nu are încredere în cercetarea mea este de înțeles. Dar dacă vrea să o combată, atunci ar fi bine să facă dovada că măcar s-a străduit să o înțeleagă.

Ca orice lucrare bazata pe informatii din fisierele comunismului , credibilitatea lor poate fii pusa sub semnul intrebari. Este lesne de inteles ca scopul comunistilor a fost extirparea miscari penticostale din societate. Astfel ma intreb de ce nu au dezvaluit ei identitatea liderilor nostri informatori . Un astfel de gest ar fii produs haos si dezbinare daca ar fii fost credibil si nu vad ce ar fii stat in calea comunistilor sa faca un astfel de gest altul decat clara realizare ca lideri vremurilor respective aveau credibilitatea faptelor lor in comunitatea penticostala.

Securitatea nu avea cum să îi deconspire pe informatorii din Cult! Acesta era de fapt secretul cel mai strașnic păzit de ei. Conspirativitatea era obligatorie în vederea păstrării confidențialității acțiunilor lor. Ei nu urmăreau să facă de râs unul sau zece informatori, ci să controleze și să manipuleze prin ei evenimentele și persoanele care le stăteau în cale.

5. Mulțumesc pentru preocuparea față de persoana mea, dar vă asigur că nu sunt în vreun „ciclu vicios”.

Mai degraba eu cred ca demersul Rascumpararea Memoriei va deveni pentru dumneavoastra un ciclu vicios din care se iese foarte greu sau poate niciodata. In masura in care dusmania se alimenteaza mai intens decat reconcilierea nu cred ca mai aveti ceva de castigat.

Nu am nicio dușmănie personală, nici măcar față de cei care m-au calomniat grav și fără rușine după apariția cărții. Am scris pentru că iubesc adevărul, iar dacă asta a stârnit reacții de ostilitate din partea altora, aceasta este problema lor câtă vreme sunt lipsiți de argumente.

Sper din tot sufletul sa fiti echidistant in raspunsul detaliat avand in vedere faptul personal va admir si familia si lucrarea pe care o faceti.

Mulțumesc pentru aprecieri, dar în lumina celor de mai sus, vreau doar să vă spun că sunt la fel de imun la calomnii cum sunt și la laude. 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

29 de răspunsuri la Răspuns pentru David Damian

  1. isac filip spune:

    am trait ca predicator tanar laic in bisericile acestor pastori protagonisti ai cartii si a celor care au avut de suferit din cauza lor i am cunoscut am stat de vorba cu ei inainte de 90, am colaborat cu ei dupa 90 am avut relatii fratesti. am cunoscut cum un tanar a fost batut in biroul bisericii din sebastian, am fost amenintat de pastorul meu ca n o sa mai predic daca mai amintesc in ceea ce spun de situatia sociala. stiam inainte de 90 ca acesti oameni sunt oamenii regimului. rascumpararea memoriei este fidela realitati. cartea nu este valoroasa prin demascarea anumitor persoane si prin condamnarea acestora ci ca singurul document istoric credibil de istorie a penticostalismului romanesc ca descriere a proces de formare a bisericii penticostale din romania. am stat de vorba cu unii pastori dupa aparitia cartii care inainte de 90 erau seminaristi si care acum nu sunt de acord cu publicarea cartii pentru ca atenta la statutul lor in localitatea unde slujeau si ca vasilica a scris aceasta carte din motive electoral etc. personal nu imi prea place de vasilica croitorul pentru ca gandim diferit in multe lucruri dar acest fapt nu ma face sa nu accept adevarul relatat si valoarea cartii si munca enorma depusa. multi din alte confesiuni au laudat cartea si mie ca penticostal nu imi este rusine ca a fost scrisa.

  2. nicolae gavrilescu spune:

    Vasile ai perfecta dreptate, adevarul ar trebui sa ne faca liberi sa ne pocaim, nu sa ne suparam ca s-a scris o carte despre toti care se chema iuda si vindeau la securitate pe frati nostri. Bine ai facut ca ai scris cartea rascumpararea memoriei si celpr care citesc si critica pe vasilica, o intrebare: nu cumva si voi sunteti niste iuda ca si cei din securitate? daca nu atunci de ce va suparati ca sa scrie adevarul?

    • Dan Damian spune:

      Cartea RM aduce dovezi clare ca intreaga conducere a Cultului Penticostal a colaborat cu securitatea. Logic , am putea spune ca si la nivel de judet lucrurile au sta cam la fel . Daca la noi procentajul a fost de 100/100 , la babtisti, adventisti, crestini dupa evanghelie, probabil, tot asa, a existat colaborare de aproape 100/100. Deci, sintem foarte multi Iude, pe cind intre ucenicii Domnului Isus a fost unul singur! Ceva nu e in regula!! Stiu ei (pastori seminaristi) mai bine ca noi de ce nu au fost de acord cu scrierea carti. Stiu ei baptisti, adventisti, crestini dupa evanghelie de ce nu au scris asa o carte!! Hai sa lasam sfintenia la o parte si sa fim realisti. Cartea nu aduce nici o dovada concludenta ca oameni au suferit de pe urma acestor colaborari. Nu se da dovezi directe, nume, ca sa facut puscarie de pe urma declaratiilor facute de fondatori penticostalismului. Acea poveste cu batutul in Sebastian nu mi se pare credibila. Eu nu am asistat in viata mea la asa ceva! Rolul acestei colaborari era controlul-
      cit mai putini dezidenti. Nu le era lor frica de noi atita timp cit predicam evanghelia; stiau si ei versetul biblic” dai cezarului ce e al cezarului”. Era mai

      important sa nu devenim activisti de lupta impotriva comunismului asa sfintoci….

      • „Hai sa lasam sfintenia la o parte si sa fim realisti.”

        Asta este bună! Dacă lași sfințenia la o parte nu vei fi realist, ci întinat! Cu o asemenea gândire este ușor de „raționalizat” orice compromis și orice vânzare a fraților.

        „Cartea nu aduce nici o dovada concludenta ca oameni au suferit de pe urma acestor colaborari. Nu se da dovezi directe, nume, ca sa facut puscarie de pe urma declaratiilor facute de fondatori penticostalismului.”

        Nici de pe urma curviei nu suferă nimeni, dimpotrivă! Nu așa se judecă lucrurile dacă vrem să lucrăm cu nepărtinire și cu frică de Dumnezeu. Păcatul este păcat, în definiția Domnului Isus, chiar și atunci când este la stadiul de intenție.
        În fine, în carte sunt exemple de oameni care au făcut rău, prin delațiunea lor au contribuit la dărâmarea unor biserici, la închiderea unor frați, la pierderea serviciului, la distrugerea unor rețele de studiu biblic și așa mai departe. Dacă pentru tine arestarea și amendarea unor dezidenți este ceva scuzabil, atunci înseamnă că ai o gravă problemă la capitolul moralitate!

        • Dan Damian spune:

          Vasilica,
          Ar trebui sa fiu un nebun sa nu indemn la sfintenie! Am scris ca un raspuns la acuzatiile puse pe blog ca toti postori din cartea ta sint Iude , apoi sa ne numeasc si pe noi – si cei care dezagreem cu tine -la fel. Mi sa parut o atitudine prea sfinta. De aceea am facut o chemare la realism . Pe Iuda numai Domnul Isus la cunoscut ca tradator inainte de vreme.
          Cit despre moralitarea mea, nu i-mi pasa ce credeti voi( blogari). Sunt linistit ca cei din jurul meu meu ma respecta, si o mare parte are de a face cu moralitatea mea .
          Va dau si eu un exemplu personal: Acea periraw eram intr-o masina straina cu frati din Olanda care aveau ceva literature crestina sa imparta. Vroiau sa mearga la fr. Bochian. L-am sunat , i-am spus care e situatia si raspunsul lui a fost asa: Mai copii; nu vreau sa am probleme, nu-i aduceti aici, dar gasiti un loc la prieteni vostri. This is called. ” damaged control”. Am asistat la asa mult ” damaged control” incit nu pot sa fiu de accord cu Vasilica oricit de articulat este el ! Te inteleg, ai fost tinar; i-ti apreciez zelul, putera ta de munca, dar mai mult ii apreciez pe acesti fondatori care au avut o slujba mult mai grea decit noi

      • Mike spune:

        Dan Damian face o lunga pledoarie pro domo, el facind parte din familia privilegiatului pastor judetean Damian din Sibiu, un cunoscut si dovedit informator si colaborator al Securitatii comuniste. Si nu la voia intamplarii, pastorul Damian l-a urmat pe tovarasul Neculai Nicky Pop emigrind la Portland. Personal am coordonat in Romania sute de transporturi clandestine de Biblii, N.T., Harfe, carti crestine, caste cu muzica crestina, si am fost denuntat la Securitate de doi pastori. Au urmat perchezitii, confiscari, zeci de anchete, sanctiuni date la locul de munca, etc. De asemenea, ca studenti in Programul B.E.E., am cerut apobarea conducerii Cultului pentru organizarea „la vedere” a acestor cursuri teologice, sub indrumarea pastorilor. Am fost chemati la sediul central al cultului, Str. Carol Davila 81, si apoi acasa la familia Bochian – Ceuta. Acolo am solicitat acelasi tratament ca si cel oferit fiului presedintelui Bochian – Ioan Bochian avea permisiunea sa studieze la I.C.I. Bruxelles. Dar noua ni s-a cerut lista cu datele tuturor studentilor spre aprobarea legalizarii cursurilor B.E.E. Apoi ni s-a spus sa mergem linistiti acasa….Dar, surpriza! Peste 2 saptamani Securitatea, primind lista de la presedintele Pavel Bochian, a trecut la anchetarea si pedepsirea tuturor studentilor de pe lista…

        • Eugen spune:

          Mike, la cele scrise de tine, incerc sa-mi imaginez
          ce ai fi facut daca sufereai „un procent” din cat a
          suferit Fr. Richard W.
          Si cand ne gandim la faptul ca suferinta de acum
          nu se compara cu slava viitoare…
          In tot comentariul de mai sus, nu este exprimata
          dragostea si multumirea ta, fata de harul ce ti s-a dat.
          Orice cititor neutru poate sa vada in continut indignarea
          si nelinistea ta, cand amintesti de experienta.
          Nu uita, sunt ani de zile trecute, din care tu esti in control
          sa alegi amintirile de har care -ti aduc bucurie si desfatare.
          Experienta de mai sus ti-a fost examen si trist este ca
          nu l-ai trecut !
          De ce? Pentru ca nu ai uitat! Inca esti MAD !
          Te rog gandeste sincer, ce ar spune Domnul Isus
          ca raspuns la comentariul tau?

        • Mike,
          Nu stiu cine esti, dar am auzit cele mai mari bazaconi ! Cind scri ceva pe net e bine sa te informezi de la ” Sibieni „nostri sa nu te faci de minune!
          1. In primul rind vreau sa stiu ce dovezi ai tu ca tatal meu a fost colaborator?
          Dovedit? Incredibil ! de cine? A scris cumva fr. Vasilica in cartea RM si am orbit la pagina respectiva? Cunoscut?.. poate de cei care l-au actiona la legea 18!
          2. Nu am sosit la Portland ,ci in Los Angeles in 1981. Nici nu stiam cine e Nicki Pop. Poate tatal meu stia?
          3 . Casa de rugaciune din Sibiu a fost constriuta pe locul nostru si „informatorul” Damian , nu a putut primit autorizatie de functionare pina am parasit tara. Ne adunam ilegal intr-un locas de rugaciune constriut de biserica. Primeam amende in fiecare an pe care, recunosc , le platea fratii din biserica. Apoi a venit legea 18. Bine-inteles ca nu puteam justifica de unde am avut bani. Am fost amendati cu 220000 de lei. O parte , au platit-o tot frati din biserica. Nici cei mai mari „colaboratori” din Bucuresti – cu care fr Damian era buni prieteni – nu au putut sa ne ajute Ne-am saturat sa tot fim tracasati si am cerut sa plecam. Securitatea ne-a santajat despartindu-ne familia in doua. Au spus asa: daca stati cuminti , nu va auzim pe la „Europa Libera”, le dam drumul si celorlalti. Am sosit in America fiind mai apropiati de familia Tudorache decit de Fr Nicki Pop. Aveam ceva in comun: persecutiile unui sistem nejust
          Asa ca, Mike , dupa toate minciunile aruncate pe acest blog, nu mai ai nici o credibilitate. Cei de la conducerea cultului au mai mult caracter decit tine , si nu ar fi aruncat asa acuzati nici daca erau adevarate!.. sa nu mai vorbim de intelepciune? Mai vorbeste si tu cu ” Sibieni ” inainte de a scrie; sau , poate , ai vorbit cu unul ( care se aseamana cu tine) care ti-a spun ca privilegiatu pastor , securist, colaborator Damian a sosit in Portland, la fratele Nick Pop?

        • davidcdamian spune:

          Cunoscut si dovedit? Privilegiat? Vorbesti din baze de date sau din prea multa ravna? Atitudinea ta usurateca precum si modul sumar , incercarea de a stigmatiza sau asocia gresit personaje confirma teama pe care am exprimat-o vis a vis de o terfelire a memoriei!!. Am exprimat si teama radicalizari datorita falsului pretins la sfintenie. Nu e cazul sa practicam discriminare in revers si sa ne facem vinovati de lucruri mai grozave decat tradatori care evident te-au vizat. Fratele Bochian te denunta sub numele Mircea sau Mike? Ce dovezi ai? Despre pastorul Damian vreau sa mentionez ca nu a emigrat in Portland asa cum dezinformezi si pe Nicky Pop la cunoscut in America. De fapt asocierile cu Nicky Pop in lucrarea Domnului, sau cu fratele Bochian nu stirbesc integritatea nimanui. Uiti ca fr Nicky Pop are si a avut dragostea f multor frati iar a nu admite asa ceva te-ar face vulnerabil a fii acuzat de minimalism!. In rest daca faptele tale vorbesc de la sine ia piatra si da!!

        • nick damian spune:

          mike ma numesc nick damian nu-ti scriu sal apar pe tatal meu il apara viata lui si ce a facut pentru credinta lui
          dar iti intind o mana daca vreodata crezi ca ai gresit in ce ai scris de fratele damian si nu-i poti cere scuze ( fizic nu mai exista) dat find cel mai mare baiat al lui o poti face 702-606-5666

  3. Dan Damian spune:

    Corectie: Hai sa nu mai fim. asa…..

    • Cazul ” Mike” , e o dovada, ca i-si facea necaz cu mina lui apoi arunca vina pe Bochian , Damian s.a.m.d. Am intilnit multi din-astia si putini Caramani !

      • marcel s spune:

        …ironie batjocoritoare specifica […]

        • Comentariul a fost moderat. Inceteaza aceste injurii.

        • gabi bogdan spune:

          Vasilica Croitoru
          Nu credeti ca era normal sa moderati comentariul despre fratele Damian?
          In special ca fratele Damian a trecut la cele vesnice si nu se mai poate apara?
          Chiar asa de rau a ajuns mahalaua aceasta „penticostala” moderna?
          Chiar nu mai aveti nici un pic de integritate jurnalistica( ca de integritate crestina nu are rost sa mai amintesc)
          Lasati acuzatii fara dovezi sa apara pe blogul dumneavoastra?
          Am crezut ca acest blog dezbat idei …
          Am fost gresit, vad ca aruncati cu noroi in morminte…
          Nu degeaba cartea RM nu a fost decit „dust in the wind”

        • Ar fi fost mai bine dacă moderam părți din acel comentariu, problema este că l-am aprobat de pe iPhone, în călătorie.
          Pe de altă parte, cel care acuza avea valoarea de martor, fiindcă într-o măsură menționa fapte pe care le-a trăit. Am respins din start comentariile care spuneau despre cineva lucruri auzite sau bănuite. Dar când cineva a spus ceva ce a pățit, de obicei am lăsat.
          Cum am spus, o parte ar fi trebiut moderată, dar a fost mai complicat de pe telefon.

  4. marcel s spune:

    …Dan Damian ai devenit avocatul diavolului din naivitate…am fost anchetat de T. Sandru si de alti pastori penticostali care si acum sint in ,,lucrarea domnului”…dar nu pot si nici nu ma intereseaza sa dovedesc acest lucru…ca sa crezi rascumpararea memoriei ai nevoie de credinta si de bun simt…ceea ce e dureros e faptul ca tortionarii au devenit eroi iar victimele sint tot victime…sau poate ca asa e normal…cei mai multi au colaborat pentru ca voiau sa fie lideri…

    • Dan Damian spune:

      Marcel,
      Eu am avut a alta experienta!!…. Si am vazut vagabonzi dind cu pumnii, dar niciodata un pastor. Vremurile s-au schimbat si nu mai bag mina in foc.

  5. isac filip spune:

    multumesc marcel. tanarul batut era fiul cel mic al familiei tudorache, urma sa se casatoreasca cu veronica miclea si dorise sa organizeze o intalire a tinerilor crestini la munte… vasilica in cartea lui a evitat sa foloseasca cuvinte prea tari . in afara de adevarul care trebuie spus nici eu nu ii judec. m am intrebat de multe ori daca as fi fost in locul lor cum m as fi comportat poate la fel, ii multumesc lui Dumnezeu ca nu am fost. familiile acestor frati aveau pasapoarte permanente, aveau tot felul de avantaje dar erau singuri. cei care aveau de suferit erau in partasie uni cu alti si cu Hristos. stiindu i pe acesti oameni slujitorii sistemului am incercat sa ma apropii de ei. se comportau ca adevarati activisti p.c.r. dan nu era deloc confortabil cand la 6 dimineata eram sunat si chemat de catre un locotenent sa ne intalnim si imi spunea ‘un frate de al dumneavoastra ne a informat ca…” nu am fost batut si nici anchetat doar atentionat ca am copii. chiar in momentul cand se murea la universitate unul din acesti pastori spunea ca cei care s au rasculat impotriva regimului nu au nici un dumnezeu si o spunea de la amvon. si oameni acestea au continuat sa se creada eroi si dupa revolutie dar sa trasmita prin ucenicizare acelasi mod duplicitar de a fii care sa perpetuat si dupa 90 mai mult au scris carti romantioase.

    • Dan Damian spune:

      Iosif,
      Da, am cumoscut familia Tudorache. Stiu ca a fost printre putini oameni care au suferit cu adevarat!. Ne-am mai intilnit si in America ( FOARTE RAR) . Ultima data a fost in Portland cu multi ani in urma. Daca am sansa sa i-i intilnesc din nou. o sa i-i intreb ? Erau oameni credinciosi, model, dar nu ni s-au plins niciodata de conducerea cultului!

      • isac filip spune:

        Fr. Caraman a suferit ca un marir dar nu s a plans si nu a acuzat este o caracteristica a sfintilor de 2000 de ani

  6. Dan Damian spune:

    Scuze!! .. am scris de pe I phone si unele cuvinte au fost schimbate

  7. davidcdamian spune:

    Draga Vasilica:
    1: Am inteles intotdeauna ca Penticostalismul este o miscare relativ recenta care sa nascut din nevoia de o apropiere de dumnezeu. Am inteles ca aici e vorba de o trezire, o redesteptare daca vrei sa o numesti asa. Ce sustin eu este ca frati pe care noi acum ii batjocorim au facut parte dintr-o miscare incipienta pe care noi acum o reformam, o revendicam , adaugam la ea si asa mai departe. A pazi valorile pe care tu spui ca eu le mitizez este cea ce vorbesc eu . Cu siguranta au gandit si ei cand sau intors la Domnul intr-un spirit putin mai dezinteresat decat noi in zilele noastre. Nu e mirare ca renasterea Europeana nu are corespondent in lumea contemporana. Atentia noastra acum este foarte distribuita pe puncte asa cum e evident in replica si vorbele intoarse si interpretate dupa voia fiecaruia.
    2: Nu poate fii vorba de atac la persoana in postarea mea. Totul este destul de generalizat. Insa sustinatori dumneavoastra ( ex: Mike) nu se sfiesc de astfel de atacuri . Probabil dinsul are putine de pierdut. Se poate totusi spune ca interesul meu este acelasi pe care la avut si tatal meu , pentru o comunitate mai unita in dragoste . Orice alta aluzie referitor la interese proprii se lovesc de realitate. Nu am nimic de castigat!!
    3: Isus nu a dus o cruciada impotriva pacatosului . A iubit evrei si a plins la intrare in Ierusalim stiind ca ei nu o sa il primeasca. A iubit oameni , pe evrei si a participat din plin la vindecari precum si evenimente vezi nunta din Cana. A sustine ca factorul uman , ca umanitatea lipseste la ISUS este a pune o bariera intre noi si el. O sa ziceti ca Isus nu a compromis insa eu sugerez ca a compromis in momentul in care a coborat din cer intr-un trup omenesc din dragoste pentru omenire, si-a dat viata pentru pacatele noastre si a lasat dragostea sa invinga. Asadar compromisul a fost facut pentru salvarea noastra. Si noi suntem datori la fel fata de semenul nostru!!
    4: Cea ce nu au facut comunisti am reusit noi . Noi il demascam pe Iuda desi ISUS nu a facut-o pentru ca il iubea mult. Nu cred ca sarcina noastra de la Isus este sa vanam si sa demascam. Apoi Petru sa lepadat de trei ori. In alte cuvinte a tradat. Petru , aici vorbim de om care a fost marturie vie minunilor facute de ISUS. Si totusi, Petru este insarcinat cu construirea biserici Domnului .
    5: Imi affirm din nou ingrijorarea ca ati intrat intr-o spirala din care nu se poate iesi usor. Tirada de acuzati pe care le aduce Mike fara dovezi este un exemplu. Istoric vorbind crestinismul se face vinovat de atrocitati precum arderea bibliotecilor din Alexandria, cruciadele, inchizitia si altele intr-o perioada in care crestinismul nu era persecutat. Imi pare doar precaut ca voci de moderatie sa isi faca loc prin bloguri sa nu cumva sa repetam aceleasi greseli amarnice in care ne dorim sa facem imagine pentru ISUS, ridicam sabia si extirpam urechea romanului . Citesc blogul dumneavoastra de mult timp si este adevarat nu sunteti vinovat de extremism, mai degraba noi cei care postam ne sfasiem in cuvinte!!

  8. Hey Gaby Bogdan,
    Esti singurul sibian care nu mi-a acceptat prietenia pe Facebook ! Ce e, sunt prea liberal? :)))…. I mean LOL….GBY…Asa, sa te familiarizezi cu vocabularu::::))))))))

    • gabi bogdan spune:

      Eh…nothing personal …. I go on Facebook once o month… Too much to see ( that I don’t care to see ).. and not much to read …Like?🙂

      • How cute! You are becoming friends right now!

        • davidcdamian spune:

          Frate Vasilica:

          Recursul la Rascumpararea memoriei nu are sanse la distributie decat in masura in care este facut disponibil gratuit. Este doar o opinie , insa ma bazez pe faptul ca o astfel de replica ar fii fost mult mai interesanta data de unul din copii fratelui Bochian. Am o deosebita admiratie fata de intreaga lor familie.. ma refer la copiii fratelui Bochian, care se pare ca au dat dovada de aceasi moderatie ca si tatal lor prin tacerea si lipsa de replica fata de publicatia dumneavoastra. Aceasi abilitate de a reduce conflictele am intilnit-o si la fratele Bochian.
          Cartea RM sa bucurat de success din doua motive. Felul in care a fost scrisa, bine documentata precum si subiectul de mare interes. Din nefericire noi cititori am polemizat si derapat in pareri incit e greu sa mai faci distinctia intre cei care sunt impotriva carti si a ideilor ei si cei care se opun scriitorului .Cineva trebuia sa scrie despre trecutul penticostalilor asa transparent si cred ca nimeni nu putea sa o scrie mai bine. Din nefericire , subiectul este unul diviziv. Ma gandesc ca ar fi fost interesant daca ati fi avut o experienta personala cu conducerea cultului din vremea respectiva . Ma gandesc ca lupta fratelui Wumbrandt impotriva comunistilor a fost lupta cea dreapta si poate asta e motivul pentru care are admiratie universala. E mai greu cand subiectul este propria noastra istorie. O reconciliere cu trecutul initiata de dumneavoastra ar face pasi mari catre o vindecare si comunitatea ar beneficia din plin de talentul de care ati dat dovada.
          Asadar , aparitia recursului este o prima oportunitate catre o astfel de reconciliere. Eu chiar imi doresc sa regasesc in biserica Penticostala cat mai multe persoane ca Vasilica Croitor.
          God Bless you!!

Lasă un răspuns

