Ioan Ceuță: unii în haină, alții în zeghe (4)

Impostura intelectuală în care se lăfăie domnul Ceuță se vede și de pe lună. Dacă te uiți la coperta 4 a cărții, portretul lui Caraman și datele sale biografice sunt prezentate în spațiul care este rezevat autorului. A sugera că autorul cărții este Constantin Caraman este unul dintre trucurile ieftine la care recurge Ceuță pentru a-i induce în eroare pe cititori. Am arătat cartea mai multor persoane și le-am studiat reacția. Toți care se uitau pe coperta spate mă întrebau mirați: așa de bătrân este Ceuță? Dacă se dorea realizarea unei cărți biografice, atunci ar fi trebuit pus un alt subtitlu: o biografie a lui Constantin Caraman. Desigur, publicarea fără o analiză serioasă, întemeiată exclusiv pe arhivele CNSAS, nu se califică nici pentru titlul de biografie. Unii dintre cei care nu citiseră Răscumpărarea memoriei s-au grăbit să mă acuze că am publicat o carte bazată exclusiv pe arhivele Securității. În realitate, folosisem surse arhivistice foarte variate, dar și o bibliografie vastă despre perioada comunistă. Or, acum, un individ care se declară posesor al unui titlu de doctor, reușește să publice o carte în care nu folosește nicio altă sursă decât dosarele întocmite de Securitate, nu are nicio notă de subsol în cele 880 de pagini, nu are un aparat critic și nu face nicio referire la alte cărți, articole sau interviuri pe care să le fi folosit în cercetare.

Vorbind despre falsul intelectual pe care îl execută domnul Ceuță în cartea sa, trebuie menționată și „contribuția sa originală” la studiul istoriei. Deși dispune de sute de pagini din arhiva CNSAS, Ioan Ceuță pune pe coperta spate, dar și în introducere, o afirmație pe care i-o atribuie lui Caraman:

Orice haină are și față și căptușală. Cei de la cult sunt fața iar noi căptușala.” (Lipsa virgulelor din acest citat, și din toate cele care vor urma, este opera autorului, n.n.).

Dar cum este posibil să menționezi o afirmație de o asemenea greutate fără a-i indica sursa? De ce nu a făcut referire la o afirmație a lui Caraman pe care o putea susține cu documentele din arhive? Ce rost are să mergi la CNSAS și să copiezi 800 de pagini, ca apoi să le ignori pe toate și să inventezi în schimb o frază pe care să i-o atribui lui Caraman, punând și ghilimelele de rigoare? Răspunsul este de la sine înțeles: arhivele au fost doar un pretext, ele nu pot justifica teoria utilității colaborării cu Securitatea de dragul salvării Bisericii.

Ce frumoasă comparație face Ioan Ceuță, în numele lui Caraman! Care va să zică, cei de la cult erau costumul, iar Biserica Subterană era căptușeala… De faptul că liderii care colaborau cu Securitatea erau haina, și încă una confortabilă, nu se mai îndoiește nimeni. În schimb, Biserica Subterană nu a fost căptușeala, ci zeghea. Creștinii care s-au opus comunismului au fost dezbrăcați de haine, au îndurat frigul la Canal (cazul lui Caraman), au purtat zeghe peste trupul uscat de foame și plin de bătături făcute de lopețile cu care au muncit în lagărele comuniste. Doar cei compromiși s-au bucurat și de haină și de căptușeală.

Și ca să nu ne facem iluzii, Ioan Ceuță ne lămurește că informatorii care au fost haina călduță au fost oameni inteligenți (sau „băieți deștepți”, cum li se spune mai recent).

„Securitatea nu recruta oameni proști, ci doar oameni inteligenți.” (p. 46)

Mi-ar fi plăcut să fi fost adevărată această frază, din două motive: (1) acei lideri nu ar fi fost jucați pe degete de Securitate, (2) iar eu aș fi avut acum oponenți inteligenți, care nu se umpleau de penibil.

Acest articol a fost publicat în carti, Ceuta, comunism, cultul penticostal, eroi ai credintei, informator, Ioan Berar, John Ceuta, Marinel Ceută, persecuție, politice, Succeed Publishing, umor și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

20 de răspunsuri la Ioan Ceuță: unii în haină, alții în zeghe (4)

  1. Radu spune:

    Destepti au mai fost colaboratorii! cata nerusinare!

  2. Vasile Roman spune:

    Mi-a placut ultimul tau comentariu. Este foarte adevarat. Nu prea au fost destepti colaboratorii de atunci, asa cum nu sunt nici azi cei care le tin partea, cu toate ca sunt atatea marturii. Pacat ca unii mai sunt si „doctori licentiati” Cred ca va veni timpul cand vor vorbi cei care au suferit cu adevarat. Fratilor…. memoria Bisericii nu este intinata prin aceste dezvaluiri, cum vor unii sa se creada. Dumnezeu a lasat intiparit pe paginile Scripturii momentele razvratirii poporului Sau. El nu s-a gandit ca le va intina memoria de sfinti, ci ca sa fie marturie (pilda) ca altii sa nu faca la fel. Noi, greu invatam chiar dupa ce altii au patit… da, important e, ca stim sa comentam. Pace voua.

  3. Vasile Roman spune:

    PS. Am uitat sa mentionez, fara sa ma laud, copilul meu de 12 ani ar putea face o asemenea carte ca a doctorului Ceuta, cu 700 de poze din 800 de pagini si poate ca ar fi destul de reusita pentru varsta lui. O sa-l incurajez, poate cine stie….

    • Va cred, deoorece cum sunt astazi copii, extrem de intuitivi in a lucra cu diverse programe de prelucrare a imaginilor pe computer, cu siguranta ar putrea sa faca o carte cu imagini foarte buna si in care sa nu apara inestetica bucata de masa de la CNSAS.

      • nick damian spune:

        vasile e bine sa nu fim ironici daca ai copil de 12 ani e bine sa nu vorbesti mult pentru ca ,,,,,,,,,copii iti aduc multe surprize ( sa te ajute d-zeu sa fie placute )
        eu nu am citit cartea lui ceuta dar se pare ca a simtit nevoia sa isi apere familia si sa dea un raspuns , nu vad nimic gresit in asta e dreptul lui
        , sa simtit lezat ,
        probabil ca vrei sa zici ca rasumparare memoriei e scrisa intrum mod superior din toate punctele de vedere cred ca suna diferit

        • @ Nick, e OK să fim ironici. Isus a folosit în repetate rânduri ironia, când a avut de-a face cu lupi moraliști care strecurau țânțarul și înghițeau cămila.
          Fiul meu este, la 10 ani, în mod sigur mai priceput decât Ceuță la tehnoredactarea documentelor. De fapt, l-am motivat financiar🙂 să-mi editeze câteva sute, poate 1000 de documente, în InDesign.

        • marcel s spune:

          …dear nick…vorbind serios ironik…tu cu cine votezy?

  4. Maria Liciu spune:

    Din comentariul de mai sus ar trebui sa inteleg ca Ceuta este ruda cu Costantin Caraman?
    In alta ordine de idei, frate Vasile Roman, eu va felicit pentru modul in care v-ati educat toti cei 10 copii si pentru dedicarea lor pentru lucrarea Domnului! Si cred ca veti avea parte doar de surprize placute din partea lor, deoarece Acela care Si-a inceput lucrarea in ei este Singurul capabil sa o duca la bun sfarsit!

    • nick damian spune:

      marcel tu cu cine crezi ca votez ???
      nu prea am multe motive sa votez nu am citit cartea lui ceuta afirm ca are dreptul sa se apere si vasilica sa-i raspunda
      eu nu am fost lezat ( sau mai bine spus familia mea ) doar am citit afirmatii ,,,,,,,,,,,, vasilica vezi ca familia damian a fost dovedita recunoscuta privilegiata ,,,,,, ca find securisti comunisti nici eu nu stiu exact ce a vrut sa spuna faptul ca am cunoscut familia bochian foarte bine si experienta mea a fost pozitiva ma refer in viata de zi cu zi deci social , moral eu nu am voie sa comentez eu am facut armata in bucuresti am mincat la masa lor nenumarate duminici am fost respectat si in clipele mele grele mau incurajat ( nu am cunostinta de orice activitate securista ) Vasilica are documente da e dreptul lui sa scrie sa expuna
      Pe ceuta il cunosc mai putin si doar sporadic social nu am avut tangente am avut ocazia sa vorbesc cu el de citev ori , nu iam citit cartea si iti promit ca o sa o citesc
      Nu il cunosc pe vasilica de loc doar din comentari , doar intuitia imi spune ca ce a scris a facuto sincer si cu sufletul curat ca face bine
      inca cred ca nici vasilica nu a stiut ca stirneste reaacti asa de aprinse si cu opinii la polii opusi eu am avut surpriza sa intre in ofice persoane care au vazut rascumpararea memoriei pe masa si mia spus asa ,,,,,,, nick tu citesti aceasta blasfemie ?? „”””” well uite aici votez , ii dau tot creditul lui vasilica pentru munca si ce a creat chiar ma bucur o carte trebuie sa imi aduca mie spiritul si adincul sufletului celui care a scris-o.

      Hai sa inchei cu o situatie reala ca sa vezi cit de mult si opinati eram noi romani si inainte de a aparea rascumpararea memoriei

      Cumantul meu CIOT pe care il regasiti in carte inaite de nunta cu sora mea .
      frate damian imi pare rau nu accept ca Augustin sa se roage si sa puna miinile peste mine am documente clare ca e securist ( sau a colaborat cu securitate) ce facem ???
      eu pai sis sa va faca tati ( find pastor in tara ) si gata -noop nu vrea nu are documente dar il suspecteaza ca este sau a fost securist
      well inchiriem o sala si sa aleaga el pe cine vrea din america si platim ( de fapt gresit a platit ) biletul de avion si facem asa
      cumantul meu –fara suparare imi pare rau pentru aceasta situatie dar singurul care am incredere este NICKI POP

      Si acum te intreb eu ironic care din cei trei era comunisti ??
      nicki , damian sau augustin si inainte sa imi raspunzi toti trei gindeste

      • marcel s spune:

        …well…probabil toti trei erau uneori oameni…bat sometime diavolul intra in cite unul din ei si ii punea sa dea note informative…este un grup de frati care se roaga for exorcizarea fratilor turnatori…fratii care vor sa scape de diavolulse pot inscrie pe lista…

  5. marcel s spune:

    …am o veste mare…apropo de inglorious bastard…citiva frati suparati s au hotarit sa ––– cunoscutilor turnatori penticostali in comunitatile romanesti din USA …SE INSCRIE CINEVA?

    • Comentariul dumneavoastra este o sugestie nesabuita si contraproductivă pentru acest dialog.

      • marcel s spune:

        …vasilica …nepretuitule …cum sa invingi securitatea daca esti fan basescu…exista o explicatie?

      • nick damian spune:

        marcel la ce mi-ai raspuns nu am comentari ( de fapt vasilica ti-a raspuns ) dar iti raspund eu la ce te-am intrebat si nu ai raspuns
        1) toti trei au fost contactati de securitate asta o stim toti sigur ( de fapt ma refer la toti pastori din era comunista dar ii reprezint prin cei trei )
        2) din acest moment noi cei simpli nu mai stim nimic vasilica a facut un pas inainte si sa documentat
        3) ce e foarte inportant citi dintre cei contactati au reusit sa nu accepte compromisul si sa nu faca rau biserici sau fratilor lor
        4) daca documentele incrimineaza pe uni si sa-u tulburat spiritele cred ca eu si cu tine si alti ca noi sa ne bucuram ca nu am trecut prin aceste incercari si sa rationam sa primim informati sa fim maturi si sa ne respectam ca oameni si sa invatam
        5) sunt convis ca vasilica nu a scris cartea cu gindul sa raneasca sa judece si sa exprimat de multe ori clar care iau fost intentile ( asta apropo la initiativa la care te referi)
        si acum marcel sa auzim de bine
        nick

        • marcel s spune:

          …nick(i)…eu nu fac parte dintre cei ,,simpli”…am avut de a face cu securitatea si cu turnatorii din CP la nivel local si national…concluzia mea (subiectiva)este ca vasilica croitor si Rascumpararea Memoriei ,ori este o mare TEAPA ,ori atit s a putut…oricum ,,memoriile ” sint incomplete…mi e personal mie teama ca vasilica a fost manipulat rau de tot …sau ca ne a informat incomplet…si atunci e dezinformator…e o supozitie care sper sa ramina doar ,,nefericita”…

        • Ori e incomplet, ori e manipulat, ori n-a informat, ori e dezinformator…
          Marcel, fă tu o istorie completă și informează-ne pe toți.

  6. nick damian spune:

    mai intrebat la inceput eu cu cine votez ??? sa te intreb eu acum tu cu cine votezi ???
    dezinformator = dezinformatori nu scriu o carte de obicei se folosesc de anunturi scurte , stirneste zvonuri un dezinformator nu risca sa scrie o carte pentru ca se expune sa scrie adevaruri
    dar marcele daca nu te simti printre cei simpli nimeni nu te opreste nimeni sa scrii o carte despre experientele tale cu securitatea
    eu sunt printre cei simpli si fii atent este posibilitatea ca am avute contact cu securitate mult mai mult ca tine si sunt dispus sa fiu verificat de fapt poti vedea ca nu ma ascund dupa un nume fictiv si imi listez si nr de telefon 702-606-5666
    asa ca succes si ca sa fiu si eu ironic dupa ce scrii cartea cel putin ai informatia cit a cistigat vasilica financiar ( sa se linisteasca cei care se tem ca a facut o avere )
    si ca sa fiu ironic mai departe poti sa ma suni sa nu mai rida alti de noi ca eu scriu ortografic rau iar tu scrii bine dar scrii prostii

  7. marcel s spune:

    …ceuta nu vrea sa vorbeasca despre ce s a intimplat in ianuarie 1989 la biserica Filadelfia din bucuresti si despre relatiile extrem de incordate dintre el si t.sandru…because…ar fi foarte clar cum securitatea a transferat polul de putere (sursa ) informationala de la sandru la ceuta…vasilica nu a avut acces la un anumit dosar…daca vasilica mai are intrare la CNSAS ii recomand sa urmareasca prin dosarele la care are acces numele pastorului –- pastor judetean in –––- ,absolvent al primei promotii ITCP…

  8. Pingback: Biserica subterană a îmbrăcat zeghea « Istorie Evanghelica

Lasă un răspuns

