Ioan Ceuță – sau cum să NU se scrie istoria (8)

Când singurul scop este o refulare a ego-ului, cărțile pe care le scriu asemenea „istorici” uimesc nu prin profunzime sau acuratețe, ci prin gogomăniile din ele. Câteva paragrafe din Recurs s-ar fi potrivit pentru anexa umoristică de la sfârșitul Răscumpării memoriei.

Iată, de exemplu, o descoperire savantă pe care Ioan Ceuță ar trebui să o elaboreze într-o nouă lucrare de doctorat:

„Gașpar îi considera pe comuniști atei.” (p. 619)

De ce o fi scris cu majusculă, în textul de mai jos,  cuvântul „diavolească”? Vorbim, totuși, de un adjectiv!

„supraveghere Diavolească” (p.54)

În carte sunt o serie de afirmații incomplete, care lasă lucrurile în aer:

„…iar pal (?) Gașpar l-a cunoscut în anul…” (p. 390)

„Mărturia lui Bodor este una dintre cele mai zdrobitoare…” (p. 410).

Când citești însă paragrafele din continuarea acelui pasaj nu vezi nimic zdrobitor, ci câteva elemente biografice banale despre Bodor.

O altă afirmație eronată este legată de confuzia termenilor juridici:

„Metoda Securității era de a distruge actele persoanelor reținute, fiind siguri că aceștia nu se mai întorceau acasă, după detenție.” (p.14)

Domnule doctor Ceuță, reținerea nu este totuna cu detenția. Cei reținuți sunt în stadiul de anchetă, și aceasta doar pe timpul cercetărilor preliminare urmăririi penale. Apoi urmează arestul, iar numai după judecare intervine condamnarea. Securitatea nu distrugea actele celor reținuți. S-a întâmplat uneori să le fie înscenată moartea celor încarcerați pe termen lung, ca în cazul lui Wurmbrand, sau să fie înregistrați sub un alt nume. De fapt, spre sfârșitul cărții, Ioan Ceuță reia aceeași idee, dar de data aceasta spune că se distrugeau actele celor condamnați (p. 669).

Și termenul „rechizitoriu” este folosit impropriu:

„Scopul rechizitoriului era determinat de acuzația adusă lui Caraman cu privire la Biletul Circuit care a fost descoperit…” (p.202).

Rechizitoriul este făcut de procuror, atunci când își susține acuzarea, or, în documentul comentat de domnul Ceuță este vorba clar de un interogatoriu din anchetă.

Domnul Ceuță nu a aflat din 880 de pagini de documente nici faptul că Constantin Caraman nu a fost vreodată pastor, astfel că îl numește așa în mod repetat. La pagina 144 menționează că acesta a fost diacon până în 1960, când i s-a retras și această calitate în urma presiunilor autorităților, însă va continua să îl numească pastor în tot cuprinsul cărții.

Acest articol a fost publicat în carti, Ceuta, comunism, cultul penticostal, informator, Ioan Berar, John Ceuta, Marinel Ceută, persecuție, politice, umor. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Ioan Ceuță – sau cum să NU se scrie istoria (8)

  1. elvis spune:

    vreti sa il ajungeti pe DD din urma ???????????
    cate episoade o sa aiba serialul asta ?
    mie ni se pare deja penibila situatia .

    • La ce si in ce sa-l ajunga pe DD?
      E bine ca Vasilica si-a asumat riscul de a fi penibil in fata unor „elvisi” prin fragmentarea recenziei cartii lui Dottore Ceutza decat s-o fi prezentat intr-o singura postare. Lecturarea acestei lungi postari ar fi putut avea un efect traumatic asupa celor care prefera sa-l urmareasca pe DD.

      • elvis spune:

        Eu am zis k situatia e penibila, nu persoana.
        Si cred ca fratele pastor nu are nevoie de avocat, poate raspunde singur si a facut-o intr-un mod elegant .

    • Mai sunt suficiente episoade!
      Dar nu este obligatoriu să le citiți😉

      • elvis spune:

        Fr.pastor eu nu am vrut sa limitez libertatea d-voastra de exprimare,ci doar sa trag un semnal de alarma, k atitudinea pe care o aveti mi s-a parut nepotrivita cu statutul pe care il aveti acela de pastor 2Tim 2:24 (sau pe blog nu se pune ).
        Nu vreau sa o considerati ca fiind o ofensa, chiar nu m-am gandit la aceasta.
        Continuati, f.bine, dar ce a ce gandesc eu si poate mai gandesc si altii k mine,
        este k si reclama negativa este tot o reclama (personal am fost curios sa vad cine este acest domn Ceuta ), in al doilea rand ajungeti sa va apropiati periculos de zicala aceea ”cine se scuza se acuza ” iar cartea proverbelor spune ”sa te laude altul nu gura ta” ”Începutul unei certe este ca slobozirea unor ape; de aceea, curmă cearta înainte de a se înteţi” ” Este o cinste pentru om să se ferească de certuri”
        Cosider k ati inteles sensul postari mele (acesta nu a fost sa apar cartea sau pe autorul ei) si doresc k Domnul sa va binecuvanteze si Duhul Sfant sa va lumineze sa scrieti urmatoarele episoade, cat despre citit om vedea😉 .

        • In discutiile pe care le purtati, am auzit de Constantin Caraman. Pot sa afirm si eu ca a fost un adevarat om a lui Dumnezeu, l-am cunoscut personal. La inceputul anilor ’80 venea des la noi in ardeal (eram colegi la cursurile BEE), pentru-ca, ne spunea el, in Bucuresti era mult mai urmarit. De la el ne-au ramas vorbele: „numai Dumnezeu are batrani fericiti…!”. Odata cand l-am vizitat cu sotia mea, pe el si pe Tincuta, si-a cerut scuze ca nu ne poate servi cu altceva decat niste „floricele” (pop-corn), ca nu avea altceva in frigider. Si totusi era un om fericit, nu-i placea sa critice, nu l-am auzit sa defaimeze sau sa condamne pe cei care i-au cauzat suferinte si prigoniri, pentru-ca el considera ca dela Domnul vin toate lucrurile. Daca realmente el ar participa la aceste discutii, sunt aproape sigur ca nu ar fi de acord cu acest conflict „intre frati”, si ne-ar sfatui sa ne folosim energia si libertatea (pana o mai avem!) in a fi „lumina lumii” si „sarea pamantului”, intr-o lume peste care se lasa un intunerec tot mai mare. Uneori ma gandesc la Iosif, logodnicul Mariei, (inainte de a-i vorbi Dumnezeu) ar fi avut avut motive sa o discrediteze, dar nu a vrut sa o faca de rusine inaintea lumii, PENTRU-CA ERA UN OM NEPRIHANIT (Mat. 1-19) Iosif a avut un caracter nobil. Asa un om era Caraman, eu am invatat multe dela el. GBY

  2. pete spune:

    Avem si noi un Elvis poate de ciorogirla

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s