Mărturisirea de credință, botezul și… discernământul (2)

Modificarea unui Statut trebuie să aibă la bază niște considerente foarte clar exprimate. Se urmărește o reformă administrativă? O aducere la zi a unor practici sau regulamente? O corectare a unor articole care au devenit anacronice? Care este miza modificărilor propuse?

Din păcate, unele articole modificate intră în disonanță cu mărturisirea de credință și cu doctrinele bisericii penticostale. Azi mă voi referi la un articol care are implicații asupra botezului, iar mâine la unul care are implicații asupra doctrinei regenerării.


Botezul
Art. 23, în varianta adoptată la Congres, sună așa:

Acceptul pentru botezul în apă a persoanelor nou-convertite, care au discernământ, se face la cererea acestora, de către pastorul bisericii…

Am căutat să înțelegem de ce a fost necesară adăugirea „care au discernământ” dar nu am primit un răspuns clar. Într-o pauză, mi s-a comunicat „pe surse” că la baza modificării articolului a stat intenția de a nu permite botezul copiilor sub 14 ani. Înțeleg că în unele biserici vârsta botezului a coborât tot mai mult, ceea ce a stârnit îngrijorare. Dar fiindcă stabilirea unei vârste ar fi creat alte dificultăți, a fost adăugată noțiunea de discernământ, care însă complică și mai mult situația.

Dacă pot fi botezate doar persoanele cu discernământ, atunci copiii cu boli psiho-motorii, care conform legii depind de un tutore, nu pot fi botezați. Totuși, aceștia pot ajunge să Îl iubească pe Hristos și să dorească să fie botezați. Ei cresc în familii de credincioși, participă la Școala Duminicală și învață adevărurile biblice, după nivelul lor limitat de înțelegere. Statutul, în forma adoptată la Sovata, interzice botezul acestor copii!

După multă vreme în care persoanele cu handicap au fost înjosite și discriminate de către societatea românească, în ultimii ani s-au făcut progrese semnificative spre un tratament uman față de cei neajutorați. Noi i-am pus pe toți într-o oală, uitând că bolile care afectează discernământul se manifestă în grade variate, și le-am luat dreptul de a fi botezați fără multă discuție. Cum rămâne cu „Lăsaţi copilaşii să vină la Mine şi nu-i opriţi, căci Împărăţia cerurilor este a celor ca ei?” Cred că ar fi fost spre binele Împărăției dacă am fi zăbovit să ne intrebăm cum poate Biserica Penticostală să joace un rol mai pronunțat în alinarea suferințelor oamenilor care suferă trupește sau psihic.

Sau, ca să fiu mai pe subiect, oare noi avem mai mult discernământ?

Acest articol a fost publicat în conferinte, cultul penticostal, Statutul Cultului. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

17 răspunsuri la Mărturisirea de credință, botezul și… discernământul (2)

  1. Cami spune:

    Nu se mentioneaza cat descernamant se cere prin urmare si putin descernamant e suficient, deci si cei cu handicap sunt inclusi cu precizarea ca sunt exclusi doar cei care nu au descernamant deloc

    • Dimpotrivă. O persoană care are un certificat care îi atestă handicapul nu are dreptul, după lege, să dețină permis auto, din lipsă de discernământ, iar statul îi acordă o pensie sau îi plătește un tutore care să îngrijească de el. Dacă el este declarat de autorități persoană fără discernământ, și are nevoie de îngrijitor, cum am putea să spunem că are totuși discernământ?

  2. Daniel spune:

    Nu stiu daca la acest lucru se referea Christos cand zicea lasati copilasii sa vina al mine si nu -i opriti…. cel mai probabil ca nu , pentru ca daca asa stau lucruriile atunci de ce Isus a facut botezul la varsta de 30 de ani??oamenii se casatoreau la varste mai timere decat 30 de ani si Isus s-a botezat la 30 de ani , deci acuma judecati si voi , oare putea Isus sa tina botzul?? avea discernamant?? eu zic ca da , dar chiar acest lucru l-o facut in adins tocmai ca sa ne invete ceva

    • Motivul pentru care Isus a făcut botezul la 30 de ani cred că nu are de-a face mai mult cu problema în chestiune decât versetul la care am făcut referire amândoi.
      Eu accentuam acolo faptul că era cineva împiedicat să fie botezat, să facă un legământ cu Domnul. Poate să fie persoana cu probleme de sănătate mentală și de 50 de ani, nu doar copil. Cred că principiul este valabil: lăsați (copiii, oamenii mari, persoanele cu dizabilități etc) să vină la mine.

  3. z b spune:

    Nu as crede sa fi fost introdusa aceasta formula cu scop discriminatoriu, ci mai degraba in esaloanele superioare ale cultului penti lipsesc oameni cu pregatirea literara necesara. M-am intrebat de mai multe ori cum au reusit ierarhii nostri sa compuna si sa publice – de exemplu – niste comunicate pentru presa scrise absolut haotic. A se lua in calcul si formarea unei echipe de consultanta literara pentru toate inscrisurile noastre oficiale.

  4. Vasilica, in momentul in care o organizatie nu are simtul ANTICIPARII nu poti avea pretentii de genul celor emise de tine. Cand nu iti vezi nici macar lungul nasului, ce pretentii ai sa vezi ca anumite articole lovesc in categorii la care nici nu te gandesti? Liderii CP nu se uita in viitor, nu pot anticipa ce efecte vor avea deciziile lor pentru ca sunt sudati in trecut.

  5. virgilc spune:

    Vasilica, care este rolul unui statut? Pe vremea cand am lucrat la elaborarea unui statut pentru biserica noastra, premiza de la care am pornit era ca statutul este doar veriga de legatura intre stat si biserica. In acceptiunea mea, statutul trebuie sa dea Statului garantia ca acest cult/biserica/ organizatie se incadreaza in legislatia in vigoare.
    Cand statutul devine un fel de cod penal in mana mai marilor organizatiei, este nevoie de ingradiri si pedepse…

  6. dj6151 spune:

    „Copilasii sa vina la mine” cred ca se intelege mai bine la binecuvantatea si prezentarea copiilor Domnului- ex. Binecuvantarea de copii.

    Discernamant a fost si in cazul Famenului. Ap. Filip, a efectuat botezul in apa famenului etiopian, in urma exclamarii „da cred”; discernamantul -Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu.

    Doamne sjuta toti necredinciosii la discernamant
    Har, pace si iubire

  7. Aurel Mucanu spune:

    Interesant acest punct de vedere. Nimeni si sub niciun motiv nu ar trebui umilit. Societatea romaneasca ar putea ajunge la acel punct ?

  8. Pingback: Crestin Informat » Vasilică Croitor, Mărturisirea de credință, botezul și… discernământul

  9. CRED CA E SI O PROBLEMA DE LOGICA(?)
    Daca persoanele in cauza sunt nou-nascute inseamna ca Dumnezeu deja le-a dat discernamantul de a alege intre moarte si harul Sau care da viata.
    Sau, daca ei pot face o cerere (de botez), asta deja arata discernamant!

  10. Sandu Roman spune:

    Dacă cineva dintre cei care au redactat statutul ar fi propus să se adauge în introducere niște cuvinte ca:
    a) Ni s-a părut nimerit Duhului Sfânt și nouă…
    b) Ni s-a năzărit NOUĂ…
    c) În conformitate cu opinia majorității enoriașilor bisericii (denominației) noastre…
    d) Potrivit cu sfînta noastră tradiție…
    …au fost aprobate următoarele articole noi, sau modificări la cele existente în statutul…,
    …mă tot frământ și mă întreb: ¿care dintre ele ar fi fost aprobate de cei care au votat statutul?

    Se pare că, pentru a evita discuții și controverse ulterioare, este preferată opțiunea
    e) None of the above
    care lasă pe fiecare să tragă propriile sale concluzii…

  11. z b spune:

    In atentia domnului/fratelui „virgilc”:
    Daca zici matale ca ai lucrat la elaborarea unui statut bisericesc, mi-ar placea sa te cunosc Se poate?, cum ? Am avut si eu asemenea misiuni de indeplinit si am ramas cu preocupari in domeniu…

  12. Ionel spune:

    Pace!
    Apropo de discernamant… Exista vreo pozitie oficiala a Cultului Penticostal cu privire la botezul celor total fara discernamant? Si ma refer aici la tineri care nu pot vorbi, nu pot intelege credinta sau sa o marturiseasca. La cei cu handicap psihic accentuat.
    Intreb deoarece tendinta printre credinciosi este sa se spuna ca vor fi mantuiti prin parintii credinciosi, iar botezul nu trebuie facut nicicum deoarece nu exista o marurisire a credintei.
    Va multumesc!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s