După reacții anemice, urmează o demisie nulă

Am scris săptămâna trecută despre lipsa de reacție a liderilor evanghelici din România față de solicitarea unui inspector școlar din Gorj de spionare a comunităților neoprotestante. Menționam atunci că ar fi trebuit să existe un răspuns ferm al nostru față de această acțiune securistă. În timpul scurs de atunci a apărut o scrisoare semnată de către Virgil Achihai, dar nu în numele Alianței Evanghelice, ci doar în numele Bisericilor Creștine după Evanghelie. De asemenea, mass-media a făcut o treabă bună, relatând și analizând incidentul.

Astăzi a apărut o primă reacție: inspectorul școlar Ștefan Cristian Vătafu, cel care cerea datele personale ale neoprotestanților din școli, pentru a le remite Mitropoliei, și-a dat demisia, ne anunță HotNews. Pare o veste bună, dar problema rămâne în totalitate nerezolvată. Inspectorul școlar este doar un țap ispășitor care e sacrificat pentru a îndepărta atenția jurnaliștilor care au criticat acțiunile Mitropoliei și Inspectoratului Județean.

Contactat de HotNews.ro, Vatafu a declarat ca nu a comis nicio ilegalitate si ca cererea de strangere de date „vine de la nivel central”.

Cine sunt persoanele de la nivel central care au dat acel ordin? Mitropolia, sau poate chiar Patriarhia? A existat un ordin similar în tot restul teritoriul țării, în celelalte Mitropolii? Sau ordinul a venit de la nivel central pe filiera Ministerului Educației? Și în acest caz, a fost remis și inspectoratelor din celelalte județe?

Întrebările acestea persistă și nu trebuie abandonate ușor, fiindcă răspunsul la aceste întrebări constituie baza pentru răspunsul la alte două întrebări fundamentale:

  1. Cum sunt privite cultele evanghelice de către autoritățile Statului Român la 25 de ani de la Revoluția din 1989?
  2. A renunțat BOR la discriminarea cetățenilor care nu fac parte din biserica majoritară?

Cum spuneam, Virgil Achihai a transmis un memoriu (Vezi acest link: Scris. MEN 923) către Ministerul Educației, dar nu de pe poziția de lider al Alianței Evanghelice, ci doar din postura de lider al celui de-al treilea cult ca mărime din AE. În scrisoarea sa, el cerea:

Totodata, in opinia mea, aveti obligatia legala si morala sa infiinfati o comisie de ancheta care sa clarifice imprejurarile ce au condus la producerea acestui eveniment cu implicatii extrem de grave in domeniul respectarii libertatii religioase in Romania.

Ar fi fost de dorit ca toți liderii cultelor evanghelice din România să se alăture acestui demers, sau să ne explice de ce nu este important să vorbească. Scrisoarea adresată Ministrului Educației de către Cultul Creștin după Evanghelie este un prim pas, dar insuficient. Demisia anunțată azi de inspectorul școlar este o încercare de a arunca batista pe țambal, dar ar putea să genereze – prin reacția unitară a evanghelicilor – un semnal de alarmă. Nu este normal ca inspectorul să fie singurul care să își asume vinovăția, în condițiile în care s-a spus de la început că ordinul a venit de sus. Eu pun rămășag că în câtea săptămâni domnul inspector va găsi un alt post călduț, în administrație sau chiar în ME, fiindcă el a fost sacrificat doar de dragul presei și al opiniei publice.

Vă rog să remarcați un aspect teribil, pe care nimeni nu l-a semnalat: ordinul este încă în vigoare. Practic s-ar putea că el operează și în alte județe sau regiuni ale țării. Nimeni nu l-a revocat, nu și l-a asumat. Evident că inițiatorii acestui demers securist sunt acoperiți acum prin complicitatea autorităților sau a liderilor BOR. Dacă autoritățile nu au binevoit să dea un răspuns, asta nu înseamnă că s-au epuizat căile democratice de acțiune: o delegație ar putea merge în audiență, se poate face o conferință de presă, se poate iniția o interpelare în Parlament, ca să nu mai spun că documentul are chiar implicații de ordin penal.

Cu adevărat important este că vrem să știm dacă s-a schimbat ceva după cei 45 de ani în care reacțiile cultelor față de abuzurile Statului și ale BOR au fost anemice. Cândva venea împuternicitul cultelor și ne ținea seminarii presărate cu versete biblice despre supunerea oarbă față de autoritățile comuniste. Mi-aș dori ca acum, în libertate, să pot distinge niște semnale clare că doctrina noastră s-a scuturat de acele ingerințe ale comunismului și că am învățat să ne apărăm drepturile în mod demn și democratic.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

15 răspunsuri la După reacții anemice, urmează o demisie nulă

  1. Pingback: Cum sunt privite cultele evanghelice în România la 25 de ani de la Revoluția din 1989? | Istorie Evanghelica

  2. mihaip3000 spune:

    Stai linistit, Vasilica! Il vor tine „ascuns” pe domnu’ inspector pana cand conflictul se va stinge din lipsa de interes. Pe de alta parte intrebarea ta e pertinenta: dar raspunsul e negativ! In 45 de ani s-au schimbat putine! Nu avem curajul unui raspuns hotarat si apasat, si asta pentru ca romanul, fie el si crestin, nu crede in unitate (asa cum era la inceputul Bisericii Crestine- toti erau un gand) si nici cei care conduc-slujesc Biserica lui Christos nu sunt prea siguri si nu inteleg ideea. Uitati-va la un aspect banal, dar care poate da de gandit: introducerea canalului Alfa Omega in grilele RDS-ului sau Romtelecom, cu toata obligativitatea enuntata de CNA. Nimeni din Cultele evanghelice nu reactioneaza! Am adus-o o solutie, bineinteles nebagata in seama: in orase si comune sa se vina crestini penticostali, dupa Evanghelie, baptisti, adventisti si toti care doresc acest program in casa lor, si nu doar programe si canale cu dezmatati si dezmatate, si care sa aduca o cerere in scris catre societatea de cablu pentru acest canal crestin, alaturi, in caz de refuz, de cereri de reziliere a contractelor. Sa fie sute si mii la usa acestor societati de cablu si telefonie… Sa vedem atunci daca RDS, Romtelecom, si altii la chip si asemanare cu ei, vor putea sa sfideze, zeci de mii de crestini, poate sute de mii si sa le transmita ca plecarea lor ca abonati ii lasa rece! Dar pentru asa ceva e nevoie de unitate pe care liderii se pare ca nu vor sau nu sunt capabili sa o formeze. E o chestiune prea complicata pentru lenevia in care sunt implicati!
    La fel si BOR-ul ar putea fi tratata. Sa vina la Patriarhie mii de crestini, mai ales cei ce conduc adunarii cu Cartea de Identitate, cu functia care o au, cu adresele adunariilor pe care le pastoresc etc. Sa nu se mai chinuie preotii si inspectorii afiliati bisericilor lor sa afle ce doresc de la bietii copii. Imi aduc aminte ca ceva asemanator incercau in clasa a VII-a la orele de Constitutie inainte de 1989, sa afle profesorii implicati in activitatiile de formare a elevilor ca oameni „noi”, constructori constiienti ai socialismului (sic!) ce copil e pocait, daca si mama si tata sunt pocaiti, la ce biserica merge, ci conduce adunarea, ce se discuta acolo, etc.

  3. Pingback: Vasilică Croitor: Cum sunt privite cultele evanghelice de către autoritățile Statului Român la 25 de ani de la Revoluția din 1989? | Romania Evanghelica

  4. Vaisamar spune:

    Reblogged this on Vaisamar and commented:
    Iată o temă la care ar trebui să reflectăm mai mult. Reacțiile mediului confesional evanghelic au fost cam leșinate până în prezent.

  5. Ioan Joldes spune:

    Frate Vasilică.
    Eu repet ce am zis şi în în comentariul la cealaltă postare: te stresezi degeaba; totul e simplu, dar nu înţelegi tu. Eu zic să iei legătura cu fratele profesor- pastor de la ITP Bucureşti şi să-l întrebi cum e cu „fraţii ortodocşi” şi vei primi o „lămurire academică” care îţi va spulbera toate aceste „griji copilăreşti”. Ascultă-mă! Vorbeşte, lămureşte-te şi nu mai veni cu postări din astea! Toţi în România suntem fraţi întru credinţă. Doar niste ignoranţi şi neşcoliţi nu pot vedea asta!🙂

    • Simplifici și amesteci lucrurile degeaba, dragă Ioane.
      Eu nu am o problemă cu aceia care caută să construiască punți de dialog. Pot și eu să îi numesc pe ortodocși „frați” atunci când contextul este acela al respectului reciproc, al căutării sincere a lui Dumnezeu. Cred că în BOR sunt și creștini adevărați. Nu cred că monopolul este deținut de vreun cult.

      Cât privește relațiile instituționale care trebuie să existe în societate, aici BOR a sărit calul și trebuie să i se atragă atenția în mod serios. Cred că și profesorul la care faci referință nu ar avea vreo problemă să recunoască abuzul.
      Cu alte cuvinte, la o problemă serioasă, răspunzi cu o șicană de genul atacurilor care ți-au produs ceva frustrărică. Problema însă rămâne. Nu avem o voce, nu avem o identitate.
      Citește părerea mea detaliată pe această temă aici:
      http://www.culturadialogului.ro/criza-de-identitate-a-evanghelicilor-din-romania/

      • Ioan Joldes spune:

        Am înţeles. E o problemă de contexte. Deci, în România toţi suntem” fraţi”, însă problema e contextele🙂 Prin urmare, simplificând iese ceva amestecat şi amestecând iese ceva simplificat🙂 Apropo, cu ÎPS Teodosie cum „contextualizaţi” ca şi credincioşi evanghelici?

        • Nu ai înțeles, nici nu mi-ai făcut dovada că ai încercat să înțelegi. Eu am căutat să duc discuția într-un plan serios, fiindcă tu ai pus de-o ironie și de emoticoane ștrengărești. În al doilea mesaj ai aruncat încă două emoticoane și ai coborât și mai mult nivelul dialogului. Dacă recitești atent, nici tu nu cred că poți tălmăci ce ai vrut să spui în a doua frază.
          Totuși, am să-ți răspund la întrebarea ta: cum „contextualizăm” cu un ierarh local al BOR?
          1. Nu contextualizăm. Nu cred în conceptul acesta.
          2. Când folosesc expresia „frații ordotocși” nu mă refer niciodată la BOR ca la un întreg. Biblia ne spune să ne depărtăm de cei care spun că sunt frați dar trăiesc în păcat. Atenție, textul nu se referă la cei față de care avem deosebiri doctrinare. De aceea, „frații” ortodocși sunt pentru mine de exemplu acei oameni cu care m-am întâlnit luna trecută la Călărași, la o conferință foarte faină Pro-Familia. Ei ne-au tratat cu respect și noi la fel. Avem ceva în comun și putem face mult mai multe împreună pentru promovarea valorilor creștine.
          3. Dacă Teodosie ar fi vrut să susțină marșul pro-viață, am fi putut colabora pe această temă, dar nu a fost favorabil acestui demers.
          4. Dacă Teodosie ar iniția o acțiune de genul celei de la Vâlcea, am răspunde folosind căile legale și instituționale.

        • Ioan Joldes spune:

          Cred că normal să avem respect pentru fiecare persoană (indiferent de confesiunea religioasă sau religia ei) şi să convieţuim în armonie (cât atârnă de noi) dar asta nu este acelaşi lucru cu a spune că fiecare persoană (indiferent de confesiunea religioasă sau religia ei) ne este şi frate de credinţă (presupun că amândoi ne-am referit la asta când am folosit acest cuvânt). Mai pun câteva întrebări vizavi de „deosebirile doctrinare”: îndepărtarea de „învăţătura sănătoasă ” poate duce la aceste deosebiri? Propovăduirea acestor deosebiri (rezultate din această îndepărtare) şi trăirea conform lor poate fi încadrată la trăirea în păcat?

        • Nimeni nu a spus că „fiecare persoană ne este și frate de credință”. Am și explicat în comentariul meu: „Când folosesc expresia „frații ordotocși” nu mă refer niciodată la BOR ca la un întreg.”

  6. alincristea spune:

    Secretariatul de Stat pentru Culte a publicat recent un volum – „Statul și cultele religioase – în colaborare cu Institutul Național de Statistică și cu Autoritatea Națională pentru Retrocedarea Proprietăților.

    http://www.evz.ro/de-ce-sprijina-statul-roman-construirea-catedralei-patriarhale.html

  7. DanutM spune:

    Reblogged this on Persona and commented:
    Din nou despre lipsa de reactie a liderilor evanghelici la gogomania ortodoxa din Gorj,

  8. Pingback: Din istoria blogosferei evanghelice – 20 iunie | Romania Evanghelica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s